Faktura po splatnosti: Jak vymáhat peníze? 

Nezaplacené faktury jsou nepříjemnou, ale bohužel běžnou součástí podnikání. Jsou sice částky, nad kterými můžeš mávnout rukou, ale občas může nezaplacená faktura dost potrápit nebo dokonce ohrozit tvou finanční stabilitu. Co dělat, když někdo fakturu nezaplatí?

FreshStart-Jak vymáhat peníze-SEO článek
Jak vymáhat peníze

Vystavení faktury

To, jestli budeš nebo nebudeš vymáhat zaplacení faktury, se točí kolem jednoho důležitého data – data splatnosti. Ačkoliv při vystavování faktury není nutné toto datum stanovit, je to efektivnější než to nechat na zákonu – ten udává splatnost faktury maximálně 30 dní. Nejčastěji se ale faktura vystavuje se splatností 14 dní. Tedy, pokud vystavíš fakturu s datem splatnosti 10. června, 24. červen je poslední den, kdy ti mohou od zákazníka dorazit peníze, buď v hotovosti nebo převodem na bankovní účet v řádné době. Když se tak nestane, je potřeba, abys podnikl určité kroky.

Jak předcházet nezaplaceným fakturám?

Kromě stanovení data splacení si můžeš splacení faktury v řádném termínu pojistit i jiným způsobem.

Prověření odběratele

Nemusíš předpokládat, že se v každém obchodním vztahu setkáš s někým nečestným, ale jak se říká – důvěřuj, ale prověřuj. Pokud se jedná o menší zakázku, nemusíš tím ztrácet čas, ale při větší částce se ti to rozhodně vyplatí. Informace o svém zákazníkovi si můžeš zjistit v recenzích, v obchodním rejstříku, nebo, když se jedná o právnickou osobu, můžeš nahlédnout do Centrálního registru dlužníků, což je databáze, ve které zjistíš, jestli tvůj odběratel nemá závazky po splatnosti u jiných subjektů.

Záloha

Další způsob, jak si můžeš pojistit, aby ti zákazník zaplatil, je zálohová faktura. Jednoduše ji na začátku vaší spolupráce vystavíš a s prací na zakázce nebo s prodejem začneš až ve chvíli, kdy ti zákazník zálohovou fakturu zaplatí. Obvykle se zálohová faktura stanovuje na 50 % celkové částky, ale toto rozhodnutí záleží především na tobě. Zálohová faktura může být i v plné výši, ovšem musíš přihlédnout ke své domluvě s odběratelem.

Písemná smlouva

Někteří podnikatelé berou písemné smlouvy o zakázkách jako starost navíc, ale faktem je, že ústní dohody se těžko dokazují. Nemusíš se přitom vypisovat s nějakými nadbytečnými informacemi, stačí pouze písemně udat předmět a rozsah tvé spolupráce se zákazníkem, důležitá data (například dodání služby), částku a souhlas tebe i tvého odběratele.

Jak upozornit na nezaplacenou fakturu?

První upomínka

Pokud tvůj zákazník promešká dobu splatnosti faktury, nemusíš se hned děsit, že své peníze budeš muset vysoudit. Tvou první reakcí by měla být jednoduchá připomínka, buď e-mailem nebo telefonátem. Dost pravděpodobně se mohlo stát, že měl zákazník hodně práce či starostí a jednoduše zapomněl nebo si fakturu někde založil.

Není třeba hned volit ostrý tón, chyby se jednoduše stávají a pokud budeš reagovat v klidu a s pochopením, jistě si uděláš dobré jméno a posílíš obchodní vztahy. V nejčastějším a zároveň ideálním případě se zákazník omluví a fakturu obratem zaplatí.

Může ale nastat i taková situace, kdy ti nezvedá telefon a na e-maily nereaguje. Co potom?

Co dělat, když někdo nezaplatí fakturu a jak vymáhat peníze?

Druhá upomínka

Nejprve odběratele opět kontaktuj. Tentokrát se už nemusíš snažit o kladný přístup a dej najevo, že tuto situaci chceš opravdu řešit. Připomeň zákazníkovi, že za pozdní zaplacení faktury vznikají úroky a sankce.

Předžalobní výzva

Jestli se opět nedočkáš žádné reakce, je vhodné zvážit spolupráci s advokátem. Buď ty sám, nebo s právním zastoupením v tuto chvíli totiž podáváš předžalobní výzvu. Ta se podává doporučenou poštou písemně na sídlo společnosti nebo na trvalou adresu FO minimálně sedm dní před případným podáním žaloby. Výzva obsahuje informace o vaší dohodě se zákazníkem – především částku neuhrazené faktury a datum splatnosti.

Předžalobní výzvou si zároveň pojistíš, že by soudní řízení v případě tvé výhry platil dlužník.

Tato situace má dvojí vyústění – odběratel se předžalobní výzvy zalekne a fakturu ti uhradí, anebo ho zažaluješ.

Žaloba

Posledním krokem, který lze při vymáhání zaplacení faktury učinit, je žaloba. Buď připraven na administrativní proces a měj po ruce veškerou potřebnou dokumentaci, abys mohl své nároky řádně doložit a uspět v soudním řízení. Pokud soud rozhodne ve tvůj prospěch, může to vést až k exekuci dlužníka.

Pamatuj, že prevence je vždy lepší než řešení následků. Pečlivá příprava a dodržování stanovených postupů ti pomohou minimalizovat riziko nezaplacených faktur a udržet si zdravé obchodní vztahy.

|

Marketing Miner competitor research SEO tool

Související články