Jak uspět u pohovoru? 3 tipy, jak se na něj připravit
Jsi na dosah nové práci a možná tě dělí jen jedna schůzka. Personalista už tvůj životopis a motivační dopis četl. Teď je na tobě, jaký uděláš dojem. Jak uspět u pohovoru a jak se na něj připravit se dozvíš v novém článku!
Ať už se na pohovoru potkáš s personalistou nebo přímo s budoucím zaměstnavatelem, osoba, se kterou budeš mluvit má jasný cíl – zjistit o tobě co nejvíc informací. Mimo vzdělání nebo zkušenosti se personalista bude pídit i po tom, jaká je tvá osobnost a jestli se hodíš do týmu. Jak uspět u pohovoru? Řádně se připravit.
Jak se připravit na pracovní pohovor?
Když se připravuješ na pracovní pohovor, základ je zjistit si co nejvíc informací o firmě, do které chceš nastoupit a také o pozici, o kterou se ucházíš. Je na místě znát produkty, služby, podnikovou kulturu nebo zodpovědnost, která se pojí s rolí zaměstnance.
Prolustruj firmu skrz na skrz
Měl bys mít v malíku, jaké produkty nebo služby daná společnost nabízí, a to i kdyby se pozice, o kterou se ucházíš, přímo netýkala obchodu. Jsi totiž potenciální součást týmu, který se věc nebo službu snaží prodat. Pokud to jde, vyzkoušej si být v roli klienta či zákazníka, abys firmu zažil na vlastní kůži ještě před tím, než do ní nastoupíš.
Současně je fajn si najít údaje o podnikové kultuře, která ti může napovědět, zda budeš do firmy zapadat. V současné době se klade stále větší důraz na work-life balance.Proto je důležité, aby i tobě bylo v práci příjemně. Když budeš hodnotově ladit s podnikovou kulturou, máš dobře nakročeno k tomu, abys do práce nechodil jen kvůli penězům.
V neposlední řadě si najdi i praktické informace, tedy kde se firma nachází a jakým způsobem se tam dostaneš. S tím se pojí i drobnost, která na tvém prvním dojmu může zanechat šrám – není nic horšího než na pohovor přijít pozdě. Buď proto na místě alespoň o 10 minut dřív. Nejenže budeš v menším stresu, zároveň vykročíš do pohovoru profesionálně, s obrázkem člověka, na kterého je spoleh.
Víš, co tě na dané pozici čeká?
V rešerši bys neměl zapomenout na zjišťování podrobností ohledně pracovní pozice. Jako odrazový můstek může sloužit inzerát, který tě na pohovor dostal. Právě z něj můžeš vyčíst kritéria, která jsou pro zaměstnavatele klíčová, například:
- potřebná kvalifikace,
- požadované vlastnosti zaměstnance,
- co pracovní pozice obnáší, jaké budou tvé úkoly,
- jaká bude pracovní doba,
- případně finanční ohodnocení.
Popis pracovní funkce může zároveň prozradit, co se na samotném pohovoru bude probírat a co společnost od zaměstnanců očekává.
Další tipy, jak uspět u pohovoru
O firmě i pozici víš všechno, máš připravené odpovědi na nejčastější otázky, není to ale všechno. Dojem nedělá pouze verbální, ale hlavně neverbální komunikace. Neverbální složka je v interakci zastoupena až z 80 %. Patří sem gesta, oční kontakt či držení těla. Proto se zaměř i na tyto aspekty. Pozitivní první dojem vzbudíš pevným, přátelským hlasem a řečí těla, která je takzvaně otevřená. Například není vhodné mít zkřížené ruce nebo se hrbit.
Někdo má příjemné mezilidské vystupování dáno do vínku. Jiní na této části komunikace musí zapracovat, ať už před zrcadlem, s rodinou či na kurzu prezentačních dovedností.
Tip: Přečti si náš článek na téma Jak správně prezentovat.
Co si vzít na sebe na pracovní pohovor?
Svou roli hraje v neverbální komunikaci i vzhled, zejména pak oblékání. Upravený zevnějšek ještě nikdy nikomu neuškodil, ovšem nesprávně zvolený outfit ano. Na jednu stranu se nemusíš bát autenticity, na druhou stranu je nutné brát v potaz samotnou pracovní pozici a firemní kulturu. Když víš, že jdeš na pohovor do korporátu, kde je zvykem nosit kostýmky a saka, přizpůsobíš tomu i výběr oblečení na pohovor. Naopak na pohovor na brigádu do kavárny bys vypadal v takovém oblečení nemístně.
Tip: Pokud jsi s dress codem na vážkách, pomůže ti náš článek Oblékání v podnikání.
Na co si dát pozor u pracovního pohovoru?
Štěstí přeje připraveným a u pohovoru to platí dvojnásob. Tento krok se ti nicméně vyplatí. Ať už budou otázky jakékoliv, hlavně zkus být autentický a třeba zrovna na příštím pohovoru získáš svůj dream job. A jestli chceš zapracovat na dobrém prvním dojmu, projeď si základy byznys etikety a získej si u zaměstnavatele další plusové body! Jak radí HR specialistka Barbora Riedl Černíková, pohovor je něco, co by sis měl užít. “V rámci pohovoru je mým cílem se prodat,” popisuje v novém rozhovoru. Tak si ho jdi pustit na YouTube nebo Spotify!
Související články
CO JE AFFILIATE MARKETING? TAJEMSTVí úSPěCHU
08.07.2023
ZáKLADY BYZNYS ETIKETY S IVOU PLUHáčKOVOU
06.10.2023