Oslovení v e-mailu: Vyhni se trapasu! Pozor na 5 chytáků

Že na prvním dojmu záleží, jistě neslyšíte poprvé. V podnikání to platí dvojnásob. Prvním dojmem se pokládají základy partnerského, obchodního či jiného vztahu. Při internetové komunikaci se tento proces uskutečňuje mimo jiné prostřednictvím správného oslovení v e-mailu. Dnes se podíváme na chytáky, jako je používání titulů nebo oslovování neznámých adresátů. 

oslovení v e-mailu
Jak na správné oslovení v e-mailu?

Oslovení v e-mailu je základ úspěchu 

Ať už píšeš e-mail nebo klasický dopis, psaná komunikace v jakékoliv formě má svá pravidla. Chceš zapůsobit? Neber je na lehkou váhu.   

Například zájmena typu „Vy“, „Vám“ apod. piš s velkým písmenem na začátku. Jde o projev úcty, který je natolik vžitý, že opomenutí by ti zbytečně ubíralo body.  

Vážený pane, vážená paní ne vždy stačí  

To nejlepší, co při oslovení můžeš udělat je oslovit konkrétní osobu jménem. Standardně se užívá „Vážený pane“ nebo „Vážená paní“ s příjmením oslovovaného.   

  • Vážený pane Nováku  
  • Vážená paní Nováková  

/Nauč se prezentovat nejen v e-mailech, ale i mimo síť, a pomoz tak sobě i svému podnikání! / 

Jak oslovit v e-mailu, když neznáš adresáta?  

Ne vždy je jasné, komu e-mail nebo dopis píšeš. Mnohdy ani nevíš, zda se jedná o muže či ženu. Pokud nikam nespěcháš, určitě nebude na škodu trochu zapátrat. V případě jednání s firmou jistě půjde dohledat, kdo má e-mailovou komunikaci na starosti. 

Jestliže ti pátrání nepomohlo, jméno neznáš, ale víš, jaké pohlaví sedí na druhé straně obrazovky, vybereš tu správnou formu.   

  • Vážený pane   
  • Vážená paní  

 Neznáš ani, jméno ani pohlaví? Zvol univerzální oslovení:  

  • Vážená paní / Vážený pane  
  • Vážený zástupce firmy xy (pokud komunikuješ s firmou) 

Jak oslovit PhD v e-mailu?  

Znáš titul nebo funkci adresáta? Použij je. Ale pamatuj: funkce má přednost před titulem a jakmile použiješ titul nebo funkci, jméno nezmiňuj.  

  • Vážený pane inženýre Nováku  
  • Vážený pane inženýre  

A jak to je s ostatními tituly? Zejména v akademické sféře je správné oslovení nutností, ale mnozí si na něj potrpí i mimo půdu vysoké školy.   

Jak oslovovat podle titulů?  

  • Bc. = pane bakaláři/ paní bakalářko – tímto titulem v e-mailu neoslovujeme a píšeme rovnou příjmení   
  • Ing. = pane inženýre/ paní inženýrko  
  • Mgr. = pane magistře/ paní magistro   
  • Ph.D. (doktor), Th.D. (doktor teologie) = pane doktore/ paní doktorko  
  • MUDr. (doktor medicíny), JUDr. (doktor práv), PhDr. (doktor filozofie), MDDr. (doktor zubního lékařství), PharmDr. (doktor farmacie) = pane doktore/ paní doktorko   
  • Doc. = pane docente/ paní docentko  
  • Prof. = pane profesore/ paní profesorko   

Správné oslovení žen  

U žen nezapomínej na přechýlení tvaru, bez ohledu na to, zda se jedná o titul, nebo o funkci. Užití mužského tvaru by mohlo vyznít neuctivě.  

  • Vážená paní docentko  
  • Vážená paní inženýrko  

Jak oslovit v e-mailu více lidí?  

Nejprve si ujasni motivaci tvého sdělení. Chceš poslat jeden e-mail vícero lidem? Raději si dej tu práci a rozešli je postupně i se jmenovitým oslovením. Eventuálně můžeš využít funkce kopie nebo skrytá kopie – záleží, jestli chceš, aby příjemce viděl, že zprávu posíláš ještě někomu dalšímu.   

V případě oslovení více osob pak můžeš napsat:  

  • Vážení   
  • Vážení pánové  
  • Vážené paní  
  • Vážení kolegové/přátelé/klienti  

/Třeba budeš posílat e-mail na novou pozici – připrav se na pracovní pohovor efektivně! / 

Oslovení v angličtině   

Psaná komunikace v angličtině funguje v podstatě na základě stejných zákonitostí jako u oslovení v češtině.  

Znáš jméno adresáta? Výborně!   

  • Dear Mr Smith (u muže)  
  • Dear Mrs Smith (u vdané ženy)  
  • Dear Miss Smith (pokud žena není vdaná)  
  • Dear Ms Smith (když nevíš, zda žena vdaná je či není)  

Oslovení lidí, jejichž jméno neznáš:  

  • Dear Sir  
  • Dear Madam   

Neutrální oslovení, když nevíš, kdo je adresát:  

  • Dear Sir or Madam   

Oslovení pomocí funkce:  

  • Dear Hiring Manager  

E-maily hrají v profesionální komunikaci významnou roli, ať chceš nebo ne. Podle dat Forbesu se na světě rozešle 361,6 miliard e-mailů každý den a tento trend bude do budoucna ještě růst. I proto bys neměl správné oslovení podceňovat – vyhneš se trapasu a pomůže ti to v sebeprezentaci v byznyse. Stejně tak bys měl mít pod palcem i zbytek elektronických zpráv – piš e-maily kvalitně, aby ti druhá strana bez okolků odpověděla! 

|

Marketing Miner competitor research SEO tool

Související články