Jak uspět u pohovoru? 3 tipy, jak se na něj připravit

Jsi na dosah nové práci a možná tě dělí jen jedna schůzka. Personalista už tvůj životopis a motivační dopis četl. Teď je na tobě, jaký uděláš dojem. Jak uspět u pohovoru a jak se na něj připravit se dozvíš v novém článku!

Ať už se na pohovoru potkáš s personalistou nebo přímo s budoucím zaměstnavatelem, osoba, se kterou budeš mluvit má jasný cíl – zjistit o tobě co nejvíc informací. Mimo vzdělání nebo zkušenosti se personalista bude pídit i po tom, jaká je tvá osobnost a jestli se hodíš do týmu. Jak uspět u pohovoru? Řádně se připravit.

Jak se připravit na pracovní pohovor?

Když se připravuješ na pracovní pohovor, základ je zjistit si co nejvíc informací o firmě, do které chceš nastoupit a také o pozici, o kterou se ucházíš. Je na místě znát produkty, služby, podnikovou kulturu nebo zodpovědnost, která se pojí s rolí zaměstnance.

Prolustruj firmu skrz na skrz

Měl bys mít v malíku, jaké produkty nebo služby daná společnost nabízí, a to i kdyby se pozice, o kterou se ucházíš, přímo netýkala obchodu. Jsi totiž potenciální součást týmu, který se věc nebo službu snaží prodat. Pokud to jde, vyzkoušej si být v roli klienta či zákazníka, abys firmu zažil na vlastní kůži ještě před tím, než do ní nastoupíš. 

Současně je fajn si najít údaje o podnikové kultuře, která ti může napovědět, zda budeš do firmy zapadat. V současné době se klade stále větší důraz na work-life balance.Proto je důležité, aby i tobě bylo v práci příjemně. Když budeš hodnotově ladit s podnikovou kulturou, máš dobře nakročeno k tomu, abys do práce nechodil jen kvůli penězům.

V neposlední řadě si najdi i praktické informace, tedy kde se firma nachází a jakým způsobem se tam dostaneš. S tím se pojí i drobnost, která na tvém prvním dojmu může zanechat šrám – není nic horšího než na pohovor přijít pozdě. Buď proto na místě alespoň o 10 minut dřív. Nejenže budeš v menším stresu, zároveň vykročíš do pohovoru profesionálně, s obrázkem člověka, na kterého je spoleh. 

Víš, co tě na dané pozici čeká?

V rešerši bys neměl zapomenout na zjišťování podrobností ohledně pracovní pozice. Jako odrazový můstek může sloužit inzerát, který tě na pohovor dostal. Právě z něj můžeš vyčíst kritéria, která jsou pro zaměstnavatele klíčová, například:

  • potřebná kvalifikace,
  • požadované vlastnosti zaměstnance,
  • co pracovní pozice obnáší, jaké budou tvé úkoly, 
  • jaká bude pracovní doba,
  • případně finanční ohodnocení.

Popis pracovní funkce může zároveň prozradit, co se na samotném pohovoru bude probírat a co společnost od zaměstnanců očekává.

Další tipy, jak uspět u pohovoru

O firmě i pozici víš všechno, máš připravené odpovědi na nejčastější otázky, není to ale všechno. Dojem nedělá pouze verbální, ale hlavně neverbální komunikace. Neverbální složka je v interakci zastoupena až z 80 %. Patří sem gesta, oční kontakt či držení těla. Proto se zaměř i na tyto aspekty. Pozitivní první dojem vzbudíš pevným, přátelským hlasem a řečí těla, která je takzvaně otevřená. Například není vhodné mít zkřížené ruce nebo se hrbit.

group 478 - Jak uspět u pohovoru? 3 tipy, jak se na něj připravit

Někdo má příjemné mezilidské vystupování dáno do vínku. Jiní na této části komunikace musí zapracovat, ať už před zrcadlem, s rodinou či na kurzu prezentačních dovedností.

Tip: Přečti si náš článek na téma Jak správně prezentovat.

Co si vzít na sebe na pracovní pohovor?

Svou roli hraje v neverbální komunikaci i vzhled, zejména pak oblékání. Upravený zevnějšek ještě nikdy nikomu neuškodil, ovšem nesprávně zvolený outfit ano. Na jednu stranu se nemusíš bát autenticity, na druhou stranu je nutné brát v potaz samotnou pracovní pozici a firemní kulturu. Když víš, že jdeš na pohovor do korporátu, kde je zvykem nosit kostýmky a saka, přizpůsobíš tomu i výběr oblečení na pohovor. Naopak na pohovor na brigádu do kavárny bys vypadal v takovém oblečení nemístně.  

Tip: Pokud jsi s dress codem na vážkách, pomůže ti náš článek Oblékání v podnikání.

Na co si dát pozor u pracovního pohovoru?

Štěstí přeje připraveným a u pohovoru to platí dvojnásob. Tento krok se ti nicméně vyplatí. Ať už budou otázky jakékoliv, hlavně zkus být autentický a třeba zrovna na příštím pohovoru získáš svůj dream job. A jestli chceš zapracovat na dobrém prvním dojmu, projeď si základy byznys etikety a získej si u zaměstnavatele další plusové body! Jak radí HR specialistka Barbora Riedl Černíková, pohovor je něco, co by sis měl užít. “V rámci pohovoru je mým cílem se prodat,” popisuje v novém rozhovoru. Tak si ho jdi pustit na YouTube nebo Spotify!

Další články

Inspirace

Dělat byznys s lidmi, co vidí svět podobně

Podnikatel Petr Kovařík vidí byznys jasně. Spolupracuje s podobně smýšlejícími lidmi a ze svých chyb se snaží poučit. Jako důležitou vlastnost pro začínajícího podnikatele vidí

Chceme tě poznat líp!