Reklamy s příběhem aneb Vánoce prodávají
Vánoce, Vánoce přicházejí… a s nimi i čas dojemných, zábavných, dechberoucích a svátečních reklam. Neexistuje snad firma, která by nevyužila blížícího se adventního času pro to, aby oslovila nové zákazníky pomocí vánoční marketingové kampaně. Které projekty byly tak úspěšné, že na ně lidé stále vzpomínají?
Jestli jsou Vánoce svátky klidu a pohody je diskutabilní. Co je ale dané, je jejich prodejní stránka. Dárek sem, dárek tam, něco pro sestru, něco pro tátu nebo přítele či přítelkyni. Lidé nakupují a firmy profitují. V tento čas bys měl jako podnikatel zbystřit a přemýšlet nad tím, jak vymyslet kampaň, na kterou se bude vzpomínat i za dvacet let.
Jak na vánoční kampaň?
V době svátků bývají lidé emocionálně otevřenější, což vytváří skvělou cestu, jak se k nim dostat.
Co ve vánoční reklamě funguje?
- Vánoční zázraky
Jestli existuje nějaké období, kdy lidé věří na zázraky, jsou to právě Vánoce. Když tento koncept vložíš i do své vánoční kampaně otevřeš nejedno srdce a možná i peněženku.
- Nostalgie
O Vánocích lidé velmi rádi vzpomínají. Připomeň jim dětské časy skrze reklamní spot.
- Dětské nebo zvířecí příběhy
Dalším důležitým prvkem jsou děti a zvířátka. Dětská radost je vnímána jako ta nejupřímnější a zvířata jsou natolik bezbranné bytosti, že si zaslouží jen péči a lásku.
Populární vánoční kampaně ale dokazují, že pouhé předání vánočního poselství i bez propagace značky je vlastně taky reklama.
Vánoční kampaně letem světem
Coca-Cola vánoční kamion
Coca-Cola pro podporu svých prodejů vysílá do světa vánoční kamiony. Světýlky zdobená vozidla zajíždějí do měst v různých zemích, včetně České republiky a připravují pro návštěvníky program se Santou. Vzhledem k tomu, že se tato akce každoročně opakuje, stává se pro spoustu lidí vánoční tradicí. Coca-Cola své jízdy vánočního kamionu propaguje pomocí reklam v televizi i na internetu a zároveň využívá píseň “Holidays Are Coming”, v češtině “Vánoce jsou tady”.
John Lewis
Vánoční reklamy od britské značky obchodních domů John Lewis & Partners se těší oblibě celého internetu. Tento brand obvykle kombinuje dětského hrdinu v hlavní roli a speciální efekty pro vytvoření dojemného příběhu. Mnoho diváků oslovila reklama z roku 2022, kde se muž před svátky snaží naučit na skateboardu, přestože je to pro něj docela výzva. Důvodem je totiž holčička, kterou si on a jeho žena berou do péče. Ta na skateboardu jezdí a on chce, aby měli společné téma a dívka se u nich doma cítila lépe.
Coming home for Christmas
Britové to s reklamami prostě umí. Mezi nejslavnější vánoční kampaň patří i reklama od Heathrow Airport, ve které do Anglie přiletí dva medvědi. Video sleduje celou jejich cestu letištěm, a divák až na konci zjistí, že ve skutečnosti jde o prarodiče, kteří přiletěli za svými vnoučaty. Letiště tak chtělo podpořit myšlenku toho, že by se každý měl na Vánoce vrátit domů a být se svými blízkými.
Vánoce prodávají i v Česku
Velký zahnutý zuby
Úspěšné vánoční marketingové kampaně se nevyskytují jen v zahraničí.
Za nejvíc ikonickou reklamu se dá u nás považovatta na Kofolu s divokým prasetem.
Reklamní spot je jednoduchý, krátký a vtipný. Tato reklama letos slaví dvacet let a u diváků se těší stále stejné oblibě jako před dvěma dekádami. Její úspěch dokazuje i to, že ji Kofola stále “recykluje” a používá v různých obměnách.
Lidé prodávají lidem – Vánoční hvězda Orion
Orion spustil svou vánoční kampaň ve formě soutěže v roce 2003. Každý, kdo chtěl vyhrát si musel do okna nalepit papírovou hvězdu s logem Orion. Ulicemi po celé České republice každý den projížděl Orion tým a u soutěžících s hvězdou v okně zastavoval.
Podmínkou výhry 25 000 Kč byla správná odpověď na soutěžní otázku a v případě, že měl dotyčný doma další Orion výrobky, získal za každý dalších 5 000 Kč.
Kampaň byla chytře vymyšlená, protože firma přesvědčila spoustu lidí, aby se do soutěže zapojili a tím Orionu zajistili reklamu.
Dojemné příběhy od Vodafone
O Vánocích prodávají hlavně silné lidské příběhy. Na tom staví svou reklamní kampaň i mobilní operátor Vodafone. Každý rok přichází s videospotem, ve kterém obsazuje známé české herce. V rámci toho přinese divákům vánoční poselství, nejčastěji o pomoci druhým.
Kuřízek
V roce 2013 představil obchodní řetězec Tesco světu, respektive České republice, kuřízek. Ten se objevil ve vánoční reklamě, kde rodina plánuje nákup lahůdek na Vánoce a nejmladší syn trvá na tom, aby se nezapomnělo na jeho oblíbené jídlo – kuřecí řízek. Tímto Tesco obohatilo slovní zásobu mnoha Čechů.
Pojď mi hop
Fungovat může i humor. V zimním reklamním spotu od T-Mobile se sešlo komediální trio Jakub Kohák, Vojtěch Dyk a Lukáš Pavlásek a vznikla legendární reklama se sloganem “pojď mi hop”. Na základě slovní hříčky T-Mobile propagovalo volání zadara.
V rámci blížících se svátků je v podnikání třeba myslet na spoustu věcí, kromě vánočních reklam třeba na marketingový plán na nový rok. Nezapomínej ale na chvíle pohody s tvými nejbližšími nebo na vánoční večírek s kolegy. Veselé Vánoce!
Související články
FINANčNí PLáNOVáNí PRO MLADé PODNIKATELE
12.09.2023
KURáTORSTVí NENí JEN TVORBA VýSTAV
20.02.2023