Kde podnikat? 3 tipy, jak vybrat prostor ke gastro podnikání

Vybrat si ten pravý prostor k otevření gastro podniku je významný první krok v tvé byznysové kariéře. Mít restauraci, kavárnu nebo bar na správném místě totiž ovlivní kolik lidí tvůj podnik navštíví a tím pádem i výši tržeb. Proto jsme pro tebe připravili 3 tipy na hledání místa kde podnikat.

Místo na podnikání určuje tvůj zákazník

Nejprve si urči, na jakém místě by měl tvůj byznys vyrůst, aby mohl vzkvétat. V ideálním případě by ses měl přiblížit svým zákazníkům. Jestli si například plánuješ otevřít fancy restauraci, studentský kampus nejspíš nebude to pravé. Ale kavárna nebo bar už mají v takovém místě větší šanci na úspěch.

Pokud nemáš danou lokalitu v malíku, pomůže ti orientace na čísla. Buď si vypracuješ:

  • Analýzu cílovky – Zkoumání cílové skupiny v dané lokalitě vychází z demografických údajů. Data tě mohou informovat třeba o věku obyvatel v dané oblasti, jak je to tam s turisty nebo jaká je prognóza do budoucna.

/ Tip: Informace o vývoji obyvatelstva najdeš na stránkách Českého statistického úřadu. /

  • Analýzu konkurence – Díky tomu, že poznáš svou konkurenci budeš mít přehled i o tom, jaké lidi daný typ podnikání přitahuje a jaké jsou jejich potřeby. Nezapomeň, že se musíš v boji o zákazníka dostatečně odlišit – takže asi nebudeš otevírat italskou restauraci v místě, kde už jedna zavedená a prosperující je.

/Najdi svou konkurenční výhodu a buď lepší než tví konkurenti! /

Pronájem prostor k podnikání – na velikosti záleží!

Než se vydáš na prohlídku prostorů, ujasni si, jak má tvůj gastro podnik vypadat. Podle toho odhadneš, jak velkou plochu hledáš.

  • Pro kolik zákazníků zamýšlíš svůj gastro podnik?
  • Jak velkou budeš potřebovat kuchyň, případně zda si vystačíš s barem?
  • Vzpomněl sis na nutnost skladu?
  • Jak velké musíš mít sociální zařízení?

Tyto otázky musíš mít na paměti i při čtení vyhlášky o požadavcích na stravovací služby. Bez jejího splnění totiž neprojdeš úředním šimlem a gastro podnik neotevřeš. Tvé vysněné místo totiž musí splňovat i normy ohledně pitné a odpadní vody, větrání, osvětlení nebo vytápění kuchyně a další hygienické nároky.

Kolik musí mít restaurace WC?

kde podnikat?
  • Vždy oddělené pro muže a ženy
  • Podle kapacity hostů
  • 1 umyvadlo na 2 oddělené WC
  • 10 mužů – 1 mísa a 1 pisoár, pro dalších 40 mužů –1 mísa a 1 pisoár
  • 10 žen – 1 mísa, pro dalších 20 žen 1 mísa navíc

Budget ti určí, kde podnikat

Další element, který zamíchá s tím, kde si otevřeš gastro podnikání, jsou peníze. Proto je klíčové najít takový prostor, který zohlední jak zákazníky, tak tvůj rozpočet. Vybírat jen podle cen nájemného se ovšem nevyplácí, protože místo nemusí vyhovovat tvé cílovce. A taky nemá smysl se zadlužit kvůli hezkým prostorům. Tvým cílem je tedy najít balanc mezi prostorem, který si můžeš dovolit a místem, které bude blízko zákazníkům.

Rozpočet se netočí jen kolem nájmu

Do hry zvané budget ale vstupují další faktory. Podnikatel Šimon Kotmel našel prostor k otevření kavárny Anežka na stránkách běžných realitek a přišlo mu divné, že je nájem v centru Prahy tak levný. „Když jsem viděl fotky místa, cena za nájem vycházela strašně dobře,“ doplňuje. Jak sám říká, chtěl ušetřit i na vybavení, kdy věci kupoval například z bazaru. Nakonec se ale nízký nájem dorovnal vysokými investicemi, které do prostoru musel dát. „Když jsme chtěli vymalovat, začali opadávat kusy omítky a museli jsme to celé oškrábat. Chtěl jsem mít vše nejlevnější, a nakonec jsem neušetřil vůbec,“ popisuje podnikatel, kterého projekt stál další 3 miliony korun.

/Celý rozhovor s Šimonek Kotmelem najdeš na You Tube nebo Spotify! /

Prostor k podnikání vs. sídlo podnikání vs. místo podnikání

Udělej si jasno v pojmech:

  • Prostor k podnikání: Když hledáš pronájem prostor sloužících k podnikání, bavíme se o provozovně. Tedy o místě, kde dochází k podnikatelské činnosti.
  • Sídlo podnikání: Všechny právnické osoby ho musí ze zákona uvádět v obchodním rejstříku.  
  • Místo podnikání: Sídlo podnikání fyzické osoby, tedy živnostníka, lze označit i jako místo podnikání. Nejčastěji bývá na trvalé adrese OSVČ.

Důležité je, aby majitel společnosti nebo živnosti z této adresy komunikoval. Sídlo a místo podnikání můžou být na trvalé adrese majitele, na výrobních halách nebo v kanceláři nebo na adrese virtuální. Ta zajišťuje zejména prestiž firmy nebo zachování soukromí podnikatele. 

/Přečti si o hlavních rozdílech v OSVČ a s.r.o. a najdi pro svůj byznys tu nejlepší cestu. /

Lidi se do podnikání pouští z různých důvodů. Než si otevřeš svůj vysněný gastro podnik, měl bys mít ve svých motivech jasno. I při hledání místa se proto drž svého podnikatelského plánu. Jen díky tomu budeš schopný najít ten pravý prostor, který tvé podnikání nepotopí, ale nakopne. 

|

Marketing Miner competitor research SEO tool

Související články