Jak být lepší než konkurence? Analýza trhu a další 3 tipy

Překonat své konkurenty je v podnikání klíčem k úspěchu. S narůstající konkurencí musíš nejen myslet na způsoby, jak svou firmu na trhu udržet, ale také na to, jak dál prosperovat. Na co se zaměřit, abys byl lepší než tví soupeři? V novém článku ti přinášíme 4 tipy, jak být lepší než konkurence.

Analýza trhu a konkurence

Základem je, abys rozuměl svému trhu, zákazníkům a také nabídce konkurenta. Co to ale znamená?

Analýza trhu

  • Informace o velikosti trhu – Nejprve si urči, kolik se na trhu pohybuje klientů a jaká je poptávka. Zjistit se to dá třeba tak, že si najdeš informace o hledanosti produktu ve vyhledávačích.
  • Nabídka, poptávka, cena a jejich vývoj – Podle zákonů trhu platí, že s rostoucí cenou roste nabídka a zároveň klesá poptávka. Aktuální vývoj cen na trhu určují zejména firmy, které prodávají. A ty bys měl mít v malíku.
  • Znáš svého zákazníka? – Vytvoř si obrázek ideálního zákazníka (tzv. personu) a identifikuj jeho problémy a z toho pramenící nákupní chování.
  • Jak je na tom tvoje značka? – Nevynechej sebereflexi a zaměř se i na vnitřní prostředí. Pomoct ti může třeba SWOT analýza.

Analýza konkurence

Stejně jako musíš zabrousit do vlastních řad, zaměř se i na konkurenci. Měl bys znát její silné a slabé stránky a podle toho učinit další kroky. Právě identifikace slabých stránek a oblastí tvých konkurentů je klíčová v tom, že se ti ukáže pole možností, kde může tvůj podnik vyniknout.

Konkurenční výhoda – v čem jsi lepší než oni?

Základem je být jiný. To znamená, že buď snížíš cenu nebo přijdeš na nové a inovativní řešení v oblasti svého podnikání. Cena je sice důležitá, ale v dlouhodobém horizontu není možné držet ji extrémně nízko. Velké firmy jsou totiž v udávání cen mocným pánem a konkurovat jim v této oblasti není to pravé .

Je tedy na tobě najít díru na trhu, která bude představovat tvou konkurenční výhodu. Jednoduše to ilustruje rozhodnutí podnikatele v gastru a kultuře, Šimona Kotmela, který pořádal v Burze#4 koncerty zdarma nebo a při zařizování baru nakoupil sklenice namísto plastových kelímků. „Naproti nám byl podnik, kde nalévali jen do kelímků a kdybych si měl vybrat z čeho pít, vybral bych si sklo. Vždycky,“ popisuje. Šlo o dražší variantu, ale konkurenční výhoda byla najednou na světě.  

jak být lepší než konkurence?

Žádný z tipů ovšem nebude fungovat bez předchozího zkoumání trhu, zákazníků nebo konkurence. Jen díky tomu dokážeš být jiný a lepší. 

/Pusť si se Šimonem celý rozhovor tom, jak propojit gastro, kulturu a podnikání a nech se inspirovat. /

Marketing a branding

Lidi musí tvou značku znát. Když přijde na lámání chleba a zákazník se rozmýšlí, kde ťukne na tlačítko „objednat“, dá spíše přednost tomu, co zná, čemu věří a s čím se identifikuje. Proto se neboj investovat do marketingu a propagace.

Kvalitní marketing zahrnuje zvýšení povědomí o značce, její sjednocení (na úrovni komunikace nebo vizuálu) a tím pádem i vyšší prodeje. Stejně jako v předchozím případě, i zde jsou potřebná tvrdá data postavené na analýzách.

povědomí o značce

/Nevíš si rady? Zkus oslovit profíky z Flowstate nejen v oblasti marketingové strategie. /

Buď na očích (nejen) svým zákazníkům

Zjistil jsi, v čem konkurence pokulhává a co na trh přineseš ty. Makáš na tom, byla tvoje značka silným hráčem. Super! Všechno tohle ale musíš ukázat světu! A kde jinde než na internetu. Vsaď na kvalitní SEO, které tvou značku vystřelí na vyšší příčky ve vyhledávání. Až budou zákazníci hledat produkt nebo službu, zjistí, že potřebují právě tebe, a ne konkurenční značku.

V optimalizaci pro vyhledávání nejde jen o to, zadat klíčová slova a nechat to být. Důležité je také průběžné vyhodnocování výsledků. Díky tomu dokážeš flexibilně reagovat na chování zákazníků a aktuální nálady na trhu.

/Optimalizuj, buď vidět a ulov díky SEO nové zákazníky! /

Překonávání konkurence je nikdy nekončící závod. Bez analýzy trhu, přizpůsobení se zákazníkům nebo inovativního ducha to nepůjde. Zkombinuj strategické i kreativní myšlení a tvůj podnik třeba jednou bude konkurovat úplně jiným hráčům, než by si kdy čekal. Ale nemusíš na to být sám – vytvoř si síť kontaktů v podnikatelském světě – třeba to bude tvoje další konkurenční výhoda.

|

Marketing Miner competitor research SEO tool

Související články