Finanční plánování pro mladé podnikatele

Pokud jsi viděl náš rozhovor s Lukášem Kovandou, tak už víš, že neexistuje žádný jednotný recept na zaručeně správné finanční plánování. Záleží totiž na spoustě proměnných, jako např. velikost a struktura firmy, business plán, konkurence a tak dále.

inance jako takové navíc nejsou moc oblíbené, protože v podnikání se chceš soustředit hlavně na to, proč jsi s tím začal, tedy nějaká Tvoje dovednost nebo díra na trhu. I přes svou komplikovanou a nijak extra populární podstatu se Ti ale pokusíme nastínit, jak nad tím, občas nutným zlem finančního plánování, můžeš přemýšlet.

Pochop svůj byznys

Možná to vypadá jako klišé, ale v dobré víře Ti doporučujeme, aby sis ještě jednou prošel svůj byznys plán. Lukáš v rozhovoru zmínil stánek s buřty, na kterém si to ukážeme. Pokud budeš chtít prodávat buřty, musíš je nejdřív nějak získat, nejspíš koupit. Zároveň budeš potřebovat nějaké zařízení, na kterém je pěkně opečeš. Nezapomínej na koření, nápoje nebo přílohy, můžeš kouknout na jiné stánky s buřty, co všechno tam mají, případně co jim chybí. Do toho ještě budeš samozřejmě řešit stánek, k němu elektřinu, plyn nebo benzín, pokud bude pojízdný. Všechny tyhle výdaje či náklady by Tě měly dovést k tomu, že budeš prodávat buřty. Tvým cílem je ty buřty prodat za takovou částku, která pokryje všechny Tvé náklady. Pokud si tenhle základ pro své vlastní podnikání v hlavě srovnáš, jsi na dobré cestě.

Každou položku oceň

V tomhle případě Ti doporučujeme začít spíš od toho příjemnějšího, a to jsou tržby. Příklad si opět ukážeme buřtech. Vždycky si polož otázku, kolik jich reálně zvládneš prodat. Dejme tomu, že na vesnici je fotbalový stadion, kde není žádná restaurace. Na tom stadionu se v rámci okresního přeboru hraje přibližně 5 zápasů měsíčně a každý mač navštíví průměrně 50 chlapů. A to ještě nemluvíme o hráčích a trenérech na hřišti, kteří by po zápase něco do žaludku taky určitě ocenili. Na základě svého nejlepšího odhadu stanovíš, že si Tvůj buřt koupí každý třetí člověk. To už je cca 120 prodaných buřtů měsíčně jenom na zápasech. Obdobné příležitosti za měsíc budeš mít třeba 3, takže jsi celkem na 360 buřtech měsíčně. Vynásob tenhle počet cenou, za kterou se přibližně prodávají podobné buřty v okolí, a gratulujeme, máš tržby.

Otázkou teď je, jestli Ti vydělané peníze převýší ty utracené, případně o kolik. Na jedné straně máš fixní náklady, které nesouvisí s počtem prodaných buřtů. Tam patří nájem stánku, energie na ohřívání buřtů či na ledničku a nějaké pojištění. Na druhé máš zase variabilní náklady, což je v tomhle případě hlavně to, kolik Tě stálo koupit buřty, které jsi prodal. Po přiměřené snaze hledání těchto cen na internetu bys měl dospět k závěru, jestli se Ti Tvůj byznys vyplatí nebo ne.

Pohled do budoucna

Jasně. To, co jsme si doteď řekli, je spíš takový na kost ohlodaný základ toho, jak na to proklaté finanční plánování. Pokud Tě to ale aspoň trochu bavilo a chtěl by ses kouknout “trochu dál,” určitě to nebude na škodu. V případě, že se Tvému byznysu bude dařit podle Tvého plánu, možná se za čas rozhodneš nabrat dalšího prodavače, investovat do marketingu, aby o Tobě vědělo co nejvíce lidí nebo usoudíš, že budeš častěji využívat banku, protože zjistíš, že Ti to přináší lepší výsledky – občas si půjčit, i když nemusíš, je lepší než si nepůjčit vůbec.

Samozřejmě není možné trávit veškerý čas v těchto číslech. Musíš se primárně věnovat svému byznysu a tomu, co Ti v něm jde nejlépe. Jednou za čas ale neuškodí zeptat se sám sebe: “Kam teď vlastně ve svém podnikání směřuju?” A to nejen z finančního hlediska.

Nástroje závěrem

Nejvíc lidí by nejspíš sáhlo po nějaké Excelové tabulce (jak se občas říká: “Excel snese všechno”). Pokud tabulky vyloženě nesnášíš, zkus schválně do Googlu napsat něco jako “Budgeting software” a vyjede Ti armáda výsledků. Za nás můžeme doporučit třeba iDoklad nebo Fakturoid, který jsme Ti představovali už v tomto videu.

To by Ti mělo do začátku stačit. Pokud Tvůj byznys bude růst a Tebe nebudou finance zrovna moc bavit, můžeš si na to pak někoho najmout. Jen si dávej pozor, protože takovému člověku budeš muset opravdu věřit. Ale o tom, jak číst v lidech, zase někdy jindy.

|

Marketing Miner competitor research SEO tool

Související články