Udělej si sám – marketing pro startupy

Už jsi začal prakticky podnikat – založil sis živnost nebo firmu, máš naskladněné produkty, vybraný způsob, jakým si budeš vést účetnictví a jsi připraven prodávat? Jak ale zařídit, aby se k tobě zákazníci jen hrnuli? Odpověď je jednoduchá: marketing pro startupy.

Marketing tvoří velkou část tvého podnikání. Zařídí, že si lidé tvých produktů či služby všimnou a budou si je chtít koupit. Ať už je tvůj produkt nebo služba sebelepší, pokud o tom lidé nevědí, prodávat se nebude. Jestli jsi začínající podnikatel a pracuješ na svém prvním projektu, platí to dvojnásob. Ve startupech bývá omezený rozpočet a také nejistota, jestli bude byznys fungovat. Proto je nejlepší začít s marketingem co nejdříve. Správně nastavená marketingová strategie tě odliší od konkurence a představí tě zákazníkům.

Porozumění cílovému trhu

Každá kvalitně vytvořená marketingová strategie začíná u analýzy. Zanalyzuj všechno – trh, zákazníky i konkurenci.

Urči si, kdo je tvoje cílová skupina, tvůj zákazník. Dá se definovat pomocí geografické polohy, věku, pohlaví a životní stylu. Musíš vědět, jaké má tvá cílovka potřeby a jakým způsobem je dokážeš uspokojit. Díky tomu se dokážeš zaměřit přímo na své zákazníky a na základě toho vybuduješ úspěšnou marketingovou strategii.

Stejně tak si rozeber svou konkurenci a snaž se přijít na to, v čem dokážeš být lepší. K tomu poslouží USP.

Značka a USP

USP neboli Unique Selling Point případně Unique Selling Proposition je jedinečný prodejní argument, který tě odliší od konkurence. Například – víš, že tvé konkurenci trvá zpracování objednávky tři dny. Pokud to jde, nastav to u svého produktu či služby na dva dny nebo dokonce jeden. Buď nejrychlejší. 

Mezi další možnosti patří kvalitnější materiály, nižší či výhodnější cena nebo nabídni jediný produkt na trhu svého druhu , který má dopravu zdarma. Stačí si jen vybrat top vlastnost a zahrnout ji do marketingu. Zakázky se potom jen pohrnou.

Pomocí USP můžeš v rámci marketingu budovat silnou značku. Pomůže ti s důvěryhodností a lidé si ji spíše zapamatují. Postupem času určitě získáš na trhu větší hodnotu.

Marketingové kanály

Při výběru vhodného marketingového kanálu samozřejmě záleží na tom, jaké kanály používá tvá cílová skupina. 

Digitální marketing využívá online prostředí jako webové stránky, sociální platformy nebo e-mail marketing.

Tradiční marketing jsou reklamy v televizi, novinách, rozhlase nebo rádiu.

Jako začínající podnikatel zřejmě nebudeš mít dost peněz na to, abys využíval tradiční marketing. Ten je často dostupný jen obrovským korporátům.

V dnešní době představují dokonalý nástroj pro marketing sociální sítě – jednoduchý, efektivní a hlavně zdarma. Využij ho naplno!

Existují i další formy online marketingu jako PPC reklamy a kampaně. Pokud chceš do marketingu investovat, tak se vyplatí i ty.

Webová přítomnost

Na co bys v začátcích marketingu rozhodně neměl zapomínat jsou reprezentativní webové stránky. Pro klienta jde často o první dojem, který z tebe má. Proto je potřeba, aby byl tvůj web přehledný, dostatečně informativní a hlavně zajímavý. Do webu se ti vyplatí investovat i na začátku, i v případě, že bude jednoduchý a jednostránkový. 

Při tvorbě webu je důležité ho přizpůsobit tak, aby ho lidé jednoduše našli. K tomu ti pomůže SEO neboli Search Engine Optimization. Jde o optimalizaci webu, kdy pomocí klíčových slov zvýšíš jeho hledanost na Googlu a tím i návštěvnost a konverzi. Týká se to například textů, které jsou zaměřené na klíčová slova nebo struktury webu. Pokud ti nevyzbyde rozpočet na SEO specialistu, s trochou učení si s tím dokážeš si poradit i sám.

Dalším způsobem, jak využít ke svému marketingu internet je obsahový marketing a blogování. Sem patří již zmíněné SEO, propagace tvého produktu nebo služby na sociálních sítích nebo vytváření blogových článků, které mohou přilákat další zákazníky.

Marketing pro startupy – rozpočet

Pro marketing si stanov rozpočet. Odpověz si na otázku, kolik finančních prostředků jsi schopný a ochotný investovat do reklamy. Záleží na různých faktorech – jaký budeš chtít využít marketingový kanál, jak rozsáhlé budou tvé webové stránky nebo jestli si marketing budeš dělat sám nebo si na to najdeš člověka či agenturu.

Pomocí ukazatele ROI neboli Return On Investment zjistíš, jestli se tvá investice vyplácí. 

ROI = (zisk – náklady / náklady) x 100

Jde o poměr mezi ziskem z marketingové investice a samotnou investicí.

Marketingový plán

Teď je čas shrnout všechny své poznatky a zjištění do jednoho marketingového plánu. Plán musí být primárně zaměřený i na tvůj marketingový cíl. Ten by měl být SMART.

marketingove_cile

Urči si krátkodobé a dlouhodobé strategie. Krátkodobá může sloužit například k rychlému návratu investice. Ta dlouhodobá  pak k budování pevných vztahů se zákazníky a jejich dobrém povědomí o tvé značce.

Podle plánu si nachystej jednotlivé aktivity tak, aby byly co nejefektivnější (například vánoční kampaně před Vánoci nebo slevy na Black Friday). Zároveň buď flexibilní a připravený reagovat na změny

Analýza výsledků

Aby se všechna tvá snaha a investice vyplatily, musíš sledovat, jak se tvé strategii daří, nejlépe analýzou výsledků. Tou je například návštěvnost webu, sociálních sítí, počet poptávek nebo objednávek případně návratnost investic. Pokud tvůj marketing přináší výsledky – super, jen tak dál. Jestli ne, je na čase něco změnit. Možná už ses mezitím dostal do fáze, kdy do marketingu můžeš investovat více a zajistíš si nějakou reklamní agenturu.

Hlavně pamatuj na to, že žádný učený z nebe nespadl a když ti to nevyjde napoprvé, svět se nezboří. Pouč se ze svých chyb a neúspěchů, protože i ty tě dokážou posunout, když na ně zareaguješ správně.

Chceš být profík na marketing pro startupy ? Pusť si náš rozhovor s Filipem Truhlářem, marketingovým stratégem reklamní agentury VMLY&R.

Další články

Chceme tě poznat líp!