Klíč úspěšné marketingové strategie

Říká se: Bez peněz do hospody nelez. To samé platí i o marketingu, ale tam jde o marketingovou strategii. Bez ní budeš horko těžko fungovat na bitevním poli proti dalším konkurenčním firmám a značkám. Jak si ji připravit, z jakých informací vycházet a které nepodcenit? Nech se zasvětit do tajů marketingu!

Jak na marketingovou strategii | Adam Carson X Filip Truhlář | FreshStart.cz

Marketingové strategie a význam

Ačkoliv by se mohlo zdát, že dělat marketing v dnešním online světě zvládne téměř každý, má to svůj háček. Bez pořádné přípravy –⁠ marketingové strategie –⁠ to nezvládne nikdo. Nebo aspoň ne efektivně a tak, aby se mu to vyplatilo. V rozhovoru pro FreshStart o tom mluvil i Filip Truhlář, stratég reklamní agentury VMLY&R. Zdůraznil důležitost marketingové strategie ve všech jejích aspektech – cílové skupině, analýze konkurence a měření úspěchu u zákazníků. 

Jak začít s marketingovou strategií?

Situační analýza

Při začátku podnikání je nejdůležitější definovat si vlastní situaci, ať už děláš marketing sobě nebo své firmě. Vytvoříš si situační analýzu, kdy si odpovíš na otázky:

Kdo jsem já?

Proč to dělám?

Čeho chci dosáhnout?

Nadefinuješ si tak způsob, kterým svého cíle dosáhneš. Zároveň ti to vymezí rámec pro to, aby ses na své cestě soustředil primárně na daný cíl, neodbíhal od něj, a usnadní ti to další kroky.

Analýza trhu

V počáteční fázi je nutné provést také analýzu trhu. Do té spadají hlavně tvoji zákazníci a tvá konkurence.

Odpověz si na základní otázku: Pro koho službu dělám? Nejvíc záleží na tvém produktu či službě, podle toho si určíš základ pro svou cílovou skupinu. U ní si urči několik základních parametrů jako:

  • věk, 
  • pohlaví,
  • geografickou polohu,
  • sociální třídu,
  • povolání.

Můžeš si vytvořit i takzvanou personu – imaginární postavu, která bude reprezentovat tvou cílovou skupinou. Persona představuje ideálního zákazníka, tak tam kromě obecných informací zahrň i přepokládané zájmy, chování, potřeby a preference.

Pokud máš podnikání už trochu rozjeté, udělej si průzkum o tom, kdo je tvůj zákazník, například na základě poptávek a uzavřených obchodů.

U konkurence je otázkou, kdo další dělá stejnou službu jako já? Tvým cílem je zjistit, co ostatní firmy nabízí, a co můžeš ty svým zákazníkům nabídnout navíc. Protože právě díky unikátnímu benefitu, službě či dovednosti je přilákáš na svoji stranu. 

Na přehlcené trhnu jen málokdo přijde s něčím skutečně originálním. Cílem marketingu proto není představit tebe či tvou firmu, ale odlišit tě od konkurence. Při vytváření strategie se bez kreativity neobejdeš. Jakmile ale zjistiš, co je tím tvým unikátním prodejním argumentem a jak ho správně komunikovat, máš napůl vyhráno.

Definice marketingových cílů

Urči si svůj cíl tak, aby byl SMART:

kaEPpIIXps8yLUJaQsgDkSWliXdB4jB4Cys8JzjzRR P5K3y5xjrByoa4dhLoAx1PXOjWqTiySyFfIiK6F2sYsxA5y0yx3I 3SpAAHQpDy3PpVh9qBG2CFuW2ccHoDvCQVsGvZqxfiV lSIpNUCfhw - Klíč úspěšné marketingové strategie

Příkladem cílů může být:

• růst tržeb

• poražení konkurence

• získání nových zákazníků

Obchodní cíle a marketingové by měly být propojené – zaměř se i na ně. Pokud budeš mít na obchodní cíl nastavený marketing, dostaneš se k němu rychleji. 

Výběr marketingových kanálů a taktik

V této části je na řadě rozhodnutí, jaký marketingový kanál zvolíš.  Díky tomu, že jsi zjistil, kdo jsou tvoji zákazníci při definování cílových skupin, bude výběr efektivní. Jestli jsou zákazníci primárně mladí lidé, využij sociální sítě, jestli jsou to starší, zkus třeba print. 

Existují tři základní typy kanálů:

digitální marketing,

tradiční marketing,

obsahový marketing.

Digitální marketing zahrnuje všechno od webových stránek přes SEO až po sociální sítě. S tím je docela jednoduché si vyhrát i v případě, že jsi někdo, kdo s marketingem teprve začíná. Použij nástroje, které jsou dostupné a velmi často zadarmo. 

Tradiční marketing už je pro spoustu mladých, ale i starších a zkušenějších podnikatelů velké sousto. Jedná se totiž o reklamy v televizi, rozhlasech a rádiích nebo novinách a časopisech. Obzvlášť částky za televizní marketing se jsou velmi vysoké a nemusely by se ani vyplatit, proto tento způsob reklamy často využívají pouze velké firmy.

Obsahový marketing je naopak něco, do čeho se může pustit každý. Piš blog nebo zajímavé články, toč podcasty, nebo použij videomarketing. Tyto výstupy pak publikuj jak na svém webu, tak na sociálních sítí. Ve výsledku tě taková propagaci přijde na pár kaček..

Co se týče taktiky, nepodceňuj důležitost zákaznické spokojenosti. Filip Truhlář v našem rozhovoru uvedl, že když nic jiného, tak se postarej o to, aby měli tvoji zákazníci dobrou zkušenost. Když budou zákazníci spokojení, udělají marketing i za tebe! Nevěříš jak? Vzájemně si tě doporučí! Ale rozhodně to neudělají, pokud tvá služba nebo produkt bude průměrná nebo dokonce špatná.

Plánování rozpočtu

Na co při marketingové strategii určitě nesmíš zapomenout, je plánování rozpočtu. Už na začátku bys měl vědět, kolik finančních prostředků chceš do marketingu investovat. Přestože jsou některé marketingové kanály zadarmo, budeš dříve nebo později potřebovat někoho, kdo se ti o marketing bude starat. Buď si najdeš nějakého zaměstnance, který bude marketing dělat anebo si můžeš najmout marketingovou firmu, která se ti postará o všechny kroky od plánování marketingové strategie až po její aplikaci a sledování výsledků.

Jestli se ti investice do marketingu vyplácí zjistíš pomocí ukazatele ROI (Return on Investment). Jedná se o poměr mezi ziskem z marketingové investice a samotnou investicí. 

Výpočet: ROI = (zisk – náklady / náklady) x 100

Pokud vyjde vysoký, máš zisk, když nízký nebo mínusový, tvá marketingová strategie nefunguje a je nutné něco změnit.

Přizpůsob se tomu tak, abys své vybrané marketingové kanály využíval efektivně, vkládal peníze do typu marketingu, který funguje, a byl flexibilní. Investuj do marketingu podle potřeb trhu. Představ si, že například prodáváš hrníčky s vánočním potiskem. O Vánocích dáš do marketingu víc, protože máš větší možnosti prodeje a zaujetí zákazníků.

Implementace a provádění strategie

Teď je čas tvou marketingovou strategii prakticky využít. Vytvoř si akční plán a časový harmonogram, podle kterého se chceš řídit a provádět věci, které sis předtím nadefinoval.

Je zapotřebí využít týmovou spolupráci a komunikaci, aby práce nestála, byla efektivní a přinášela výsledky.

Také použij různé technologie a nástroje, které ti práci ulehčí a automatizují. Jedná se o nástroje pro sociální sítě, SEO nástroje nebo třeba grafické nástroje a chatboty s umělou inteligencí.

Měření výsledků a optimalizace

Abys zjistil úspěšnost marketingové strategie, nebude stačit jenom porovnání investic a zisku. Je dobré se také zaměřit na to, jak funguje tvůj marketing v praxi. Tedy sledování konverzí, návštěvnosti stránek, interakcí na sociálních sítích a tak dále.

Vyzkoušej A/B testování. Vytvoř dvě kampaně nebo reklamy na stejné téma, s různými texty a grafikami a sleduj, které se daří více. Díky tomu budeš zase o něco blíž úspěchu a budeš vědět, co lépe funguje na tvé zákazníky. 

Podle těchto dat a výsledků šetření svou marketingovou strategii optimalizuj a přizpůsob, protože špatné výsledky naznačují, že někde něco nefunguje. Najdi, o co se jedná a oprav to, aby ti neunikaly peníze do marketingu, který nepřináší žádné výsledky 

Pro shrnutí a zjednodušení ti zopakujeme základní body vytváření marketingové strategie:

• definování – kdo jsem, kdo je můj produkt

• co je cíl a jak se k němu dostat

• jaké nástroje využiju

• jak si vše zorganizuji

• sledování výsledků

Když nic jiného, tak tohle – zákaznická zkušenost s mojí firmou / značkou / produktem – musí být perfektní.

|