Jakých 5 vlastností má top manažer podle Jana Bubeníka

Pracuješ na manažerské pozici, o místo manažera se ucházíš nebo hledáš manažera pro svou firmu? Jaké jsou klíčové vlastnosti, které by měl dobrý manažer mít či splňovat? Jan Bubeník, Headhunter a majitel společnosti Bubenik Partners, má v tomhle jasno. Ročně vybere okolo 25 schopných manažerů pro české firmy expandující do zahraničí nebo české pobočky velkých zahraničních firem. Přečti si náš článek a staň se tak úspěšným kandidátem na manažera!

Headhunter – jak to funguje a jaké jsou klíčové manažerské dovednosti?

Kdo je manažer?

Manažer je vedoucí pracovník, který má na starosti vedení týmu zaměstnanců, za které je zodpovědný. Plánuje, organizuje, deleguje a vyhodnocuje. Manažerem se nemůže stát jen tak někdo. A obzvlášť ne manažerem na úrovni top managementu.

Klíčové manažerské dovednosti

Jan Bubeník, odborník v oboru, se výběrem top manažerů zabývá už přes dvacet let. Podle jeho názoru nestačí vzdělání a zkušenosti, ale manažer byl měl být člověk, který má potřebné vlastnosti a dovednosti.

1. Nebojí se dělat rozhodnutí, i za předpokladu, že nemá dostatečné informace

U manažerské pozice je potřeba umět jednat rychle. Často budeš muset udělat rozhodnutí i ve chvíli, kdy nemáš všechny informace, které by ti mohly pomoct. Nesmíš se bát rozhodnout se podle svého nejlepšího uvážení. V případě kritiky musíš dokázat své rozhodnutí odůvodnit a postavit se za něj.

2. Je autentický

Abys byl jako manažer dobrým vzorem pro svůj tým, je žádoucí být autentický. Buď sám sebou a sdílej úspěchy i neúspěchy. Tím vytvoříš důvěrné prostředí, kde se ostatní členové týmu budou cítit dobře a nebudou mít strach podělit se o své myšlenky a názory, které často mohou přispět k růstu týmu nebo celé firmy.

3. Komunikuje

Dalším opravdu důležitým bodem, který zmínil Jan Bubeník, je komunikativnost. Tvá schopnost komunikovat se projeví v každodenním fungování ve firmě, a to už vůči vedení firmy nebo tvému týmu. Žádný vztah bez otevřené komunikace nefunguje. Proto musíš komunikovat svá očekávání, poskytovat zpětnou vazbu nebo dokázat vytknout věci, se kterými nejsi spokojený.

4. Efektivně zadává a deleguje úkoly

Pro efektivní práci manažera je potřeba umět zadávat a delegovat úkoly svému týmu podle jejich schopností a dovedností. Nesmíš sklouznout k mikromanagementu, který tě jen bude obírat o čas. Nech každého, ať si pracuje na tom, v čem je dobrý. Jen tak tvůj tým dosáhne rychle kvalitních výsledků.

5. Dokáže vybrat správnou pozici pro své podřízené

Jako dobrý manažer musíš být empatický. Je důležité naslouchat svým podřízeným a rozumět jejich potřebám. Díky tomu dokážeš přiřadit jednotlivým lidem příslušné pozice, na kterých se jim bude dařit a budou tam spokojenější.

Manažerské schopnosti

Jaké další věci definují dobrého manažera?

Měj vizi a strategicky plánuj

Manažer má za úkol pochopit cíle a účel firmy, aby mohl se svým týmem pracovat na jejich splnění. Sám by měl mít vizi o tom, k jakým výsledkům chce svůj tým, případně firmu dovést a na základě toho plánovat a delegovat úkoly.

Motivuj a inspiruj svůj tým

Důležitá je samozřejmě i motivace týmu. Jan Bubeník říká, že v dnešní době už často lidem nestačí velké číslo na výplatní pásce. Chtějí dělat práci, která má smysl a přináší výsledky. Pokud manažer pochopí cíle firmy, je pak jednodušší je přenést do svého týmu a zajistit tak, aby se lidé v něm cítili užiteční a potřební.

Tým mohou motivovat i zdánlivé maličkosti, jako je pohodlnější a modernější pracovní prostředí.

Řešení problémů v klidu

V případě krize musíš jako manažer zachovat chladnou hlavu. Spoléhá na tebe celý tvůj tým a často i někdo další. Na krizové situace reaguj rychle, ale rozvážně. Buď flexibilní a rychle se na změny, které krize může přinést, adaptuj. Tým musí vědět, že je na tebe spoleh.

Nepodceň emocionální inteligenci

Emocionální inteligence ti pomůže odhadnout, kdy máš co říct komu a jakým tónem. V mezilidských vztazích je porozumění opravdu důležité a platí to i mezi manažerem a jeho podřízeným.

Pokud se s někým dostaneš do konfliktu nebo tě přivede do stresové situace, řeš to co nejklidněji a nejefektivněji. Zároveň používej sebereflexi a zamysli se nad svým chováním a svou prací. Pokud svou práci neodvádíš dobře ty, je možné, že tak nejdeš dobrým příkladem pro ostatní.

Buduj tým a vztahy

Starej se o to, aby základem byla týmová práce. Všichni členové týmu budou táhnout za jeden provaz a spolupracovat. V týmu by měla být opora, aby se jeho členové mohli spolehnout na tebe i na sebe navzájem. Dbej také na vzájemný respekt a důvěru.

Díky tomu, že svůj tým znáš, dokážeš nejen vybrat pro jednotlivé členy vhodné pozice, jak jsme si ujasnili v začátcích tohoto článku, ale také máš možnost jim tímto způsobem poskytnout vhodné prostředí, ve kterém budou moci pracovat na svém osobním rozvoji a být zároveň jejich mentorem.

Inovace a kreativita

Buď v obraze a sleduj nové změny a trendy, které můžeš ve své práci aplikovat, ať už pro sebe, svůj tým anebo celou firmu. Podporuj kreativní myšlení, probírej se svými podřízenými nové návrhy a nech si od nich poradit.

A uč se! Neustále pracuj na zlepšení způsobu práce, komunikace, strategie. Hlavně neusni na vavřínech, protože i jako původně skvělý manažer můžeš dostat padáka, když nebudeš ochotný se zlepšovat.

Abychom to shrnuli: buď autentický, komunikuj, rychle se rozhoduj a buď efektivní. Jedná se o vlastnosti, které se ti určitě neztratí a pokud se v nich budeš zlepšovat a přidávat k nim další, určitě tě čeká slibná budoucnost. Třeba právě jako manažera nějaké velké zahraniční firmy!


Warning: Undefined variable $displayForm in /data/web/virtuals/3598/virtual/www/domains/freshstart.cz/wp-content/themes/freshstart-theme-1.0.1/single-post.php on line 71

|