Dělat byznys s lidmi, co vidí svět podobně

Podnikatel Petr Kovařík vidí byznys jasně. Spolupracuje s podobně smýšlejícími lidmi a ze svých chyb se snaží poučit. Jako důležitou vlastnost pro začínajícího podnikatele vidí disciplínu a vytrvalost. Více o jeho pohledu na byznys se dozvíš níže.

Nebaví tě číst? Koukni na rozhovor!

Byznys a chyby?


Chyb bylo spousta. Ani nevím, jestli se některé události dají nazývat chybami. To, že jdete do Dubaje a věříte, že něco vytvoříte, ale pak se místním obyvatelům kvůli válce ve vedlejších státech sníží platy a vy spadnete z plusu do hlubokého mínusu, to je stejné jako s covidem. Ano, mohli jsme místo budování a potřeby působit v zahraničí lépe vybudovat tuzemské prostředí. Nevím, jestli na to ale v letech 2016 až 2017 bylo připraveno, protože do dneška mi přijde, že není.

To stejné platí pro náš obchod v Ománu, který jsme po čtyřech letech zavřeli. Tam kromě covidu působily i přírodní katastrofy. Retrospektivně mohu říci, že chyba je mít obchody v centru Prahy, kde jsou velice vysoké nájmy. Ale co je chyba. Pamatuji si, že jsem jednomu pracovníkovi říkal, ať čokoládu ve skladu v Indii neskladuje. Přišli jsme o jeden a půl milionu korun, protože se samozřejmě rozpustila. Mohl jsem na něj tehdy tlačit více, ale vždy všechno nedomyslíte.

Fatální chyba by mohl být covid. Ale jak moc jsme jej mohli predikovat? Spoléhali jsme se hlavně na turismus. Mohli jsme mít více rozjetý e-shop. Během covidu jsme nechtěli investovat do reklamy na Facebooku. Možná bych se dnes rozhodl jinak. Jsou to nemalé fuckupy, které jsou spojené s pojetím naší firmy. Spoustu věcí jsme udělali špatně, ale abych se za to sebemrskal je zbytečné. Vím ale, že chci pracovat více funkčně a procesně, s čímž mi pomáhá kolega Kamil. Momentálně se snažím řídit heslem Steva Jobese, který říkal, že hledá lidi, co umí věci lépe než já

Jak zvládáte krizové období?


Je to náročné. Firmu máme s partnerkou a naše děti tu vždy někde pobíhají. Člověk nesmí lpět na něčem, co nemůže ovlivnit. Mohu zodpovídat za to, že nechci prodávat pralinky, ale nemůžu ovlivnit příchod války ani covidu. Mohu se pouze snažit udělat naši práci co nejpříjemnější. Když jsme kvůli pandemii museli propustit třicet pět zaměstnanců, půjčili jsme si peníze a dali všem odstupné. Snažili jsme se jim dokonce pomoci najít novou práci, ale i přesto jsme se se všemi nerozešli v dobrém.

Zvládat se to dá tak, že přestanete na věcech lpět a přestanete si myslet, že se kolem vás točí Slunce. Osobní důležitost a představa, že já jsem individualita, co tady rozhoduje je blbost. Srazí mě auto a co pak? Člověk si musí být vědom své malosti. Sice chci někam dojít a něco vybudovat, ale může přijít jakýkoliv faktor, který můj plán rozboří.

Jste přísný na své zaměstnance? 


Nikdy jsem to neuměl. Většinou jsem s nimi kamarád, což se mi už párkrát vymstilo. Jsem optimista. Jako autorita tu funguje kolega Kamil. 

Máte nějaké motto, kterým se řídíte?


V byznysu jej asi nemám. Pro mě je důležité dělat byznys s lidmi, kteří mají podobný pohled na svět. Jak říká Werich: „Buď tím kým jsi a nebuď tím, kým nejsi.“ Pokud se mi naskytne příležitost spolupracovat s někým, s kým bych nechtěl trávit volný čas, nepracuji s ním. To se mi stalo xkrát. Mě osobně k práci motivuje radost. 

Jaké vidíte rozdíly na trhu v době, kdy jste začínali a nyní?


Když jsme začínali, byla informovanost o kvalitních potravinách daleko menší. Dnes je mnohem více Čechů, co si mohou dovolit kvalitnější potraviny. Co se týče turistů, tam máme problém. Před pandemií do Prahy jezdili ve velkém Asiati, Rusové a Američané. Dnes jsou to spíše Evropané a Arabové. Nejenom, že je tu mnohem méně návštěvníků, ale jejich koupěschopnost je také mnohonásobně menší. Samostatnou kapitolou je online prodej, kde se stále učíme.

Jsou nějaké vlastnosti, které by měl mít začínající podnikatel?


Disciplína a vytrvalost jsou pro mě základní věci, které musíte mít. Otázka je, do jakého levelu to pak vybudujete. To stejné platí o pracovitosti. Vše musí být spojeno s hodnotami, kterým věříte. Pokud to vidíte, jako svoji životní cestu, nebude vám vadit, kolik času tím strávíte. Bude to vaší součástí. 

Máte nějaké zkušenosti s investicemi?


Ano, dělal jsem s bitcoiny, ale moc mě to nebaví. Jsem starý typ podnikatele a chci mít věci hmatatelné. To už bych radši vytvořil aplikaci, která bude mít přesah, nebo vytvořím vlastní měnu. Neříkám, že to není dobrý směr, ale není prostě pro mě.

|

Marketing Miner competitor research SEO tool

Související články