Co je to SEO a jak využít optimalizaci k zefektivnění marketingu?

Pojmy jako klíčová slova nebo organická návštěvnost ti nic neříkají? Bez SEO optimalizace jsi možná pro vyhledávače úplně neviditelný a to znamená, že tě tví zákazníci pak na internetu nemusí vůbec najít. SEO je stěžejní marketingový nástroj a my ti s ním pomůžeme!

FreshStart-SEO-LinkedIn SEO článek 1
SEO optimalizace

Co je to SEO?

SEO je zkratka pro Search Engine Optimization. V češtině je běžnější termín “optimalizace pro vyhledávače” nebo “optimalizace pro internetové vyhledávače”. SEO jednoduše představuje specifické metody a úpravy, které slouží k tomu, aby byl web atraktivnější pro vyhledávače. Jinými slovy, aby se dostal na první příčky ve výsledcích vyhledávání. 

Návštěvnost webových stránek se dělí na placenou a organickou. Do placených výsledků patří placené reklamní kampaně – PPC (Pay-Per-Click) reklamy, bannery, reklamy na sociálních sítích a podobné. Organická návštěvnost webu vzniká přirozeně a bez placení. Jde o účelný zájem uživatelů o tvůj obsah. Jedním ze způsobů, jak organických výsledků docílit, je SEO optimalizace.

SEO zahrnuje:

  • SEO audit
  • analýzu klíčových slov
  • analýzu struktury webu
  • on-page optimalizaci
  • kvalitní obsah
  • správné využívání meta tagů
  • off-page optimalizaci
  • budování zpětných odkazů
  • sociální média a jejich vliv

Abychom to zjednodušili, představ si, že máš byznys na potisk triček a webové stránky, kde si je lidé vybírají a nakupují. Když do vyhledávače Google napíšeš prosté heslo “potisk triček”, vyjede ti přes 700 tisíc výsledků. Pokud se tvůj byznys nachází v Praze a přidáš slovo Praha do vyhledávání, tedy “potisk triček Praha”, jsme stále skoro na 150 tisících. Běžný člověk se obvykle podívá na prvních 5. Výjimečně, pokud nenajde, co hledá, scrolluje až k 10 výsledku, ale dál se nikdo neobtěžuje. Jestli tedy chceš dostat svůj byznys mezi lidi, musíš se nejprve dostat na první příčky ve výsledcích vyhledávání. Ale jak na to? 

Co je to klíčové slovo? 

Klíčové slovo je termín, kterým se nazývá slovo či slovní spojení, které lidé zadávají do vyhledávače, aby našli, co hledají. Klíčové slovo tvoří úplný základ SEO optimalizace webu, protože pokud tvůj web nebude klíčovými slovy dostatečně ošetřen, nikdo tě jen tak nenajde.

Jaká klíčová slova zvolit?

Výběr je založen na komplexní analýze klíčových slov. Jedná se o základ nástroj pro úspěšnou SEO optimalizaci. Analýza využívá specializované nástroje, které identifikují vhodná slova a slovní spojení pro dané téma. Změří jejich hledanost, konkurenci, konverzi, relevanci a další statistiky, které určí, jakým způsobem by se měl obsah webu optimalizovat. Analýzu provádí nejčastěji SEO specialista nebo marketingové agentury.

Pokud si SEO specialistu nemůžeš dovolit nebo chceš na SEO ušetřit, využij následující postup:

Pro začátek si udělej seznam slov, která vystihují tvé podnikání. V případě potisku triček by to bylo například:

  • potisk triček
  • potisk triček Praha
  • potisk triček vlastní návrh
  • potisk triček vlastní fotka
  • trička s potiskem

Určitě neuškodí, když vyzkoušíš jedno klíčové slovo, které bude doplňovat slovo “levně”, tedy “potisk triček levně”. Lidé na nízkou cenu slyší.

Kdybys potřeboval trochu inspirace se svými návrhy, neboj se zeptat Googlu. Klasický našeptávač ti často poradí velmi dobře. K zahození není ani využití umělé inteligence.

V tomto případě ale počítej s tím, že klíčová slova nemusí být tolik relevantní .

Jak najít klíčová slova?

Klíčová slova musí nejen charakterizovat tvoje služby nebo tvůj produkt, ale zároveň musí odpovídat i tomu, co lidi zajímá. K tomu, abys určil vhodná klíčová slova, na která se budeš chtít zaměřit, aby tě pod nimi lidé mohli najít, se dají použít nástroje na jejich hledání. Nejznámějším je Google Plánovač klíčových slov, ten je zdarma, Marketing Miner nebo třeba SemRush.

Slova z výše zmíněného seznamu zadáš do těchto nástrojů. Výsledky ti ukážou počty průměrného měsíčního vyhledávání, tedy kolik lidí si měsíčně dané slovo vyhledává, změny v časovém období a konkurenci, což je statistika o tom, kolik webových stránek dané slovo používá.

image - Co je to SEO a jak využít optimalizaci k zefektivnění marketingu?

Pokud má tvé klíčové slovo nízkou konkurenci a vysokou hledanost, je to skvělá zpráva, objevil jsi černou díru trhu! Teda skoro. Jestli je výsledek horší, nelekej se, i s tím se dá pracovat.

On-page SEO

Základem on-page SEO je obsah celého webu. V této části se pracuje s klíčovými slovy, ale především s materiály, které se na webu vyskytují. U obsahu je dán obrovský důraz na kvalitu a relevanci. Důležité je obsah dobře a přehledně strukturovat, aby na sebe po sobě jdoucí sekce navazovaly a dávaly smysl.

Vhodným obsahem je třeba vyplnit celý web – produktové stránky, FAQ, blogové články. Texty a informace, které se používají, musí být informativní, uživatelsky přívětivé, přirozené a zapadat do tématu a struktury webu.

Čím kvalitnější a čtivější obsah bude, tím více času na tvém webu potenciální zákazníci stráví. Při vytváření takových textů je dobré myslet na využití copywritera, který s nimi dokáže pracovat a napsat je tak, aby byly poutavé a profesionální.

Off-page SEO

Off-page SEO se týká zvyšování relevance o webu mimo tvůj web. Nejčastěji jde o zpětné odkazy. Ty umístíš například na své sociální sítě nebo do různých blogových článků. V ideálním světě by na tvůj kvalitní obsah odkazovaly externí weby samy. To se ale neděje, je tu však řešení – linkbuilding.

Linkbuilding spočívá v budování externích zpětných odkazů na tvůj web. Existují také interní zpětné odkazy, které fungují v rámci jednoho webu. Třeba když máš na svém blogu článek o poslední módě a přidáš tam odkaz na svá trička s potiskem. Externí zpětné odkazy jsou ty, které se objevují na jiném webu a vedou na tvůj. Získáš je buď organicky nebo si je zaplatíš. Pro kvalitní linkbulding strategii je důležité začít s analýzou klíčových slov.

Možností, jak získat prostory pro zpětné odkazy, je několik, například výměnou s jiným webem, kdy naopak ty poskytneš prostor na svém webu pro jejich zpětný odkaz –⁠⁠⁠⁠⁠ skvělé jsou také recenze na ověřených stránkách.

To je na linkbuldingu to klíčové –⁠⁠⁠⁠⁠ tvé externí odkazy se musí zobrazovat pouze na kvalitních, relevantních a ideálně i tématicky podobných webech, aby byla šance, že na něj návštěvník právě takového webu chtěl kliknout. Tím docílíš toho, že vyhledávače vyhodnotí i tvůj web jako kvalitní a relevantní.

Technické SEO

Technické SEO je naprostý základ SEO optimalizace. Ačkoliv samo o sobě ti k návštěvnosti stránek příliš nepomůže, rozhodně ti uškodí, pokud ho nemáš. Bez něj nebude fungovat ani sebelepší obsah. Do technického SEO se řadí

  • rychlost načítání stránek,
  • optimalizace webu pro mobilní zařízení,
  • krátká a jasná URL adresa webu,
  • logická struktura webu – nadpisy a podnadpisy,
  • SSL certifikát,
  • XML Sitemap,
  • Robot.txt soubor,
  • 404 stránky a přesměrování.

Jde o faktory, které pro běžného uživatele nemusí být až tolik viditelné, ale Google je rozpozná. Proto musí být nastavené, aby je vyhodnotil jako relevantní.

Jak funguje SEO optimalizace?

SEO v podstatě spočívá v tom, že pokud ho správně nastavíš a optimalizuješ svůj web, zlepšíš svou pozici ve vyhledávání – Google tvé webové stránky vyhodnotí jako relevantní. Čím lepší obsah (on-page SEO) a zpětné odkazy z kvalitních webů (off-page SEO), tím vyšší organická návštěvnost. Nezapomeň i na technické SEO, bez kterého by to nefungovalo.

Pokud si nejsi momentálně jistý tím, jak tě Google vidí, podívej se na výsledky tvého webu do Google Search Console, která je po přihlášení zdarma.

Ačkoliv se do procesu optimalizace webu s trochou učení dokážeš pustit sám, nemusíš. Stačí, abys našel SEO specialistu nebo marketingovou agenturu, které se na SEO optimalizaci specializuje. Provede za tebe analýzu klíčových slov, vyhodnotí tvé možnosti a zvýší návštěvnost tvého webu.

Tak co, troufneš si na to?

|

Marketing Miner competitor research SEO tool

Související články