Marketingová agentura a studium práva v jednom. Děláme marketing komplexně.

Marketingová agentura Notigo, kterou založil ve 20ti letech a je v ní ředitelem, firma AutosEU, kde je spoluzakladatelem a vykonává funkci marketingového ředitele a studium práv na vysoké škole v jednom. To vše jsou aktivity Kryštofa Kněžínka. Vymyslel také platformu FreshStart, skrze kterou začínajícím podnikatelům předává informace a tipy ze světa byznysu za pomoci jiných podnikatelů. „Některé věci mě na podnikání štvou, ale je to náplň mého života,“ přiznává. V rozhovoru dále popisuje, co dělal před podnikáním i svůj pohled na marketing. 

Nebaví tě čtení? Koukni na rozhovor

Celý rozhovor s Kryštofem Kněžínkem

Asi to nejdůležitější, marketingová agentura Notigo, můžeš ji představit?


Notigo jsem založil před třemi lety, když mi bylo dvacet. Začínal jsem s bratrancem. Dělali jsme tehdy grafiku a weby. Postupem času jsem chtěl, abychom poskytovali komplexní marketingové služby. V dnešním světě globalizace se vše propojuje a já se tak snažím nahlížet i na marketing. Když přijde klient a chce propagovat produkt nebo službu, chci, aby jeho značka vypadala i vystupovala uceleně. Jsou agentury, které se zaměřují jenom na správu kampaní, nebo na weby, na sociální sítě a tak dál. To já ale nechci, protože mi záleží na detailech. Takhle pomáháme našim klientům růst.

A daří se ti být komplexní i u dalších tvých projektů? 


Snažím se, ale sám bych to nezvládnul. Mám tým skvělých mladých lidí. Na tom si zakládám. Máme fresh přístup ke světu a díváme se na věci mladistvým pohledem. To ale neznamená, že nejsme zkušení. Jedna kolegyně dlouho pracovala v jiné agentuře a u nás dělá marketingovou manažerku. Potom máme slečnu na správu sociálních sítí, která se tomu aktivně věnuje už čtyři roky. Svým klientům chci poskytnout co nejlepší služby, což jde jen, pokud to sám umíš nejlíp nebo pokud máš tým lidí. Každý umí něco a pak to skvěle funguje.

Co pro tebe znamená marketing? 


Marketing má sloužit především k tomu, aby se o firmě nebo produktu více vědělo a aby rostl prodej. V dnešní době je marketing skoro všechno. Proto je potřeba vymýšlet nové způsoby, jak jej pojmout. Máme virtuální realitu nebo sociální sítě, což jsou věci, které tu ještě před padesáti lety nebyly. Existuje spousta kanálů a možností, jak komunikovat, je nespočet. Díky tomu máme náhled do různých oborů. Z toho se můžeme poučit a pak to zajímavou cestou předat dál.

„V dnešní době je marketing skoro všechno. Proto je potřeba vymýšlet nové způsoby, jak jej pojmout.“

V čem se vaše firma odlišuje? 


Málo firem se na marketing zaměřuje tak komplexně jako my a když už to dělají, potřebuje na to klient velký rozpočet. Navíc dokážeme pojmout úkol mladistvě. Ke klientům jsme upřímní a otevření. Když přijde s tím, že chtějí udělat sociální sítě a my vidíme, že má smysl se věnovat optimalizaci webových stránek, tak mu to řekneme a postaráme se, aby marketing fungoval efektivně. Není to tak, že si vezmeme peníze a pracujeme na tom, co víme, že nikam nevede.

Marketingová agentura Notigo
Marketingová agentura Notigo

Co si myslíš, že je marketing budoucnosti a co tu za dvacet let vůbec nebude?


Každý výstup je něčím specifický a záleží na tom, co nového se do té doby vymyslí. Třeba televize je výhodná v tom, že osloví masu, ale sleduje ji určitá cílová skupina. Sociální sítě a novější technologie jsou super, protože lze skrze ně jednoduše cílit. Když má nějaká firma malý rozpočet, nejlepší způsob, jak o sobě dát vědět jsou on-line média a sociální sítě. Vždycky bude důležité dobré PR. Virtuální realita se zatím ještě tolik nevyužívá, ale mohla by v marketingu více lákat pozornost. Umělá inteligence je budoucnost sama o sobě, která by se v tomto oboru dala využít také. Zatím se to dělá jen na určitých kanálech a segmentech marketingu, ale myslím si, že je to správný směr. 

Jaké typy reklamy a jaké kanály teď fungují nejvíce? 


Rozhodně videa, ať už na Instagramu, YouTube nebo Tik Toku. YouTube je velký kanál a láká pozornost, ale nebude už mít takový dosah. Teď je například dobrá off-line reklama na Hornbach. Dělají kampaň s ukradnutými písmeny z názvu. Je to hmatatelné, originální a osloví tím hodně lidí. Na to už je potřeba větší budget. Když ale někdo peníze nemá, nejlepší formou jsou videa. Potřebují však jak dobrý nápad, tak dobré provedení. Jinak to stojí za prd. 

Co ještě děláš dalšího, kromě podnikání?


Studuju právnickou fakultu v Plzni. Mám už bakaláře z oboru právo v podnikání a po státnicích jsem se rozhodoval co dál. Chtěl jsem ještě studovat, ale nevěděl jsem, jestli jít na marketing nebo zůstat u práv. Nakonec jsem zvolil práva. Jsou podle mě dobrým základem do života a vždycky mě bavilo nasávat informace z různých zdrojů a různých segmentů. Mým cílem je jít směrem práva finančního, to mě baví nejvíc. Teď mám marketing ve formě samostudia.

Takže jsi mozkem podniku…


Jsem tady od toho, abych firmu dával dohromady a stmelovat ostatní lidi. Moje filozofie je, že lepší je umět od každého deset procent a na ostatní si najmout lidi, co to budou umět. Mám nadhled a dokážu věci propojit. Přemýšlím nad tím, co všechno dělat, aby Notigo mohlo dál růst. Stejně jako v právu, i v podnikání mě baví hledat různé cesty a řešit případné problémy. 

Jak zvládáš řídit firmy, projekty, a ještě k tomu studovat?  


Někdy je toho moc a moje okolí mi říká, že jsem magor a blázen. Ale mě baví všechno, co dělám a jsem rád v zápřahu. Samozřejmě, že mě některé věci štvou. Jsou fáze, kdy toho mám hrozně moc a říkám si, že bych měl trochu povolit. Třeba když mám zkouškové, tak trochu vypadnu z pracovního režimu a pak to doháním. Nicméně mám v sobě hnací motor a vím, že to chci dělat. I proto se snažím dávat dohromady tým lidí, abych se mi uvolnily ruce, a měl jsem více času. 

Jak ses od práv k marketingu dostal? 


Když jsem chodil na ekonomické lyceum, přišla jednou do školy specialistka na profesní dovednosti. Vyplňovali jsme test a v něm mi vyšlo, že bych mohl být ředitel divadla nebo marketingový ředitel v reklamní agentuře. Tak mě to zaujalo. 

Jaká cesta vedla od této myšlenky k samotnému založení?


Pořádal jsem spolu s bratrancem Chuchelské vinobraní. Chuchle je třítisícová obec na okraji Prahy a takovou propagaci akce tam nikdo nepamatoval. Udělali jsme webovky, sociální sítě, bannery. Každý o tom věděl. Objednali jsme pět set skleniček a na ty jsme tiskli logo. Dvě hodiny po začátku už žádné nezbyly. Za dalších několik hodin došly pásky u vstupu, kterých jsme pořídli tisíc. Po tomhle jsme si s bratrancem řekli, že bychom mohli začít spolupracovat a založili jsme marketingovou agenturu.

Takže vás k založení firmy vedl jeden projekt?


Bratranec už nějaký projekt měl. Rád skáču do věcí po hlavě, což je někdy pozitivní a jindy zase negativní vlastnost. Řekl jsem si proč to nevyzkoušet. Navíc jsem byznysový typ. Ze začátku jsem tu byl přes obchodní činnost, shánění nových zakázek, finance a účetnictví. K tomu jsem ještě vytvářel webovky. Bratranec se staral o kreativní stránku, grafiku, video a podobně.

Jak tě napadlo začít budovat něco svého? 


Po maturitě jsem omylem na jeden den nastoupil do call centra. Byl to tak strašný zážitek, že jsem se naštval a řekl si, že nikdy nechci dělat nic, co mě nebaví. V jednu chvíli jsem měl pět brigád najednou a do toho jsem studoval. Dělal jsem v developerské firmě, a protože jsem to dělal rád, byl jsem tam ráno jako první, od tamtud jsem jel odpoledne rovnou do školy a pak na fotbal, kde jsem trénoval malé děti. Pak jsem ještě dělal supervizora hostesek a barmana v baru. Samozřejmě to takhle nebylo každý den, byly dny, kdy jsem měl více školy, takže jsem si to nemohl dovolit.

Takový režim jsem měl rok a potom jsme založili firmu. Chvíli jsem si nějaké práce nechal a skončil s nimi až s příchodem pandemie. Od té doby se soustředím jen na Notigo.

Kde jsi vzal počáteční kapitál na své podnikání? 


S bratrancem jsme ho složili z vlastních úspor a výdělku z vinobraní. Peníze mi také půjčili rodiče. Podporují mě a moje dvě ségry ve všem, co děláme. Na začátku jsme ale extra velký kapitál ani nepotřebovali. Vydělávali jsme si dovednostmi, ať už to byly webovky nebo grafika. Klient nám zaplatil za práci a bylo to.

Věk tvého pracovního týmu nepřesahuje pětadvacet. Jaké to je nabírat tak mladé lidi a pak s nimi pracovat? 


Vždy, když přijde někdo nový, hned nabídnu tykání. Mám rád, když máme přátelské vztahy, ale musíme si nastavovat i hranice. Navzájem se respektujeme, bavíme se spolu a jsme otevření. Jsem rád i za kritiku, ale není to tak, že by se někdo pomlouval za zády. Všechno si říkáme na rovinu a každý má možnost se vyjádřit. Sám se ostatních často ptám, co by chtěli změnit nebo co si myslí, že jsem neudělal dobře. Zpětná vazba je důležitá a každý má na věci jiný pohled. To mě na tom baví.

„Sám se ostatních často ptám, co by chtěli změnit nebo co si myslí, že jsem neudělal dobře. Zpětná vazba je důležitá a každý má na věci jiný pohled. To mě na tom baví.“

Myslíš, že kdybys přijal někoho staršího, tak by tě kvůli tvému věku nerespektoval?


Toho se nebojím, spíš nevím, jestli by k nám starší člověk zapadnul. Snažím se vést mladý tým s liberálním pohledem na svět a je mi v tom komfortně. Zažil jsem to na vinobraní nebo při stěhování v developerské firmě. Měl jsem to na starosti a jako devatenáctiletý kluk jsem říkal padesátníkům, co mají dělat. Starší lidé mají sice více zkušeností, ale je mi blbé jim říkat, co mají dělat. 

Jak se tváří na tak mladý tým klienti?


Jednou jsme s kolegyní Terkou byli u klienta, řekli jsme, kdo jsme a co děláme a klient chtěl ještě vědět, co znamená „Notigo“. Znamená to „no ty vogo“, ale protože jsme mluvili anglicky, tak jsem to přeložil jako „what the fuck“. Začal se smát a na další schůzce jsme se domluvili na spolupráci. Sice od nás moc výstupů neviděl, ale líbil se mu náš náboj. Takže si myslím, že určitá autenticita je pro klienty důležitá. Dokážu se ale dobře přizpůsobit, ať už je prostředí jakékoliv. Když jde klientovi o profesionalitu, jsem více profesionální. Nebudu ale říkat, že mi je třicet, když to tak není.

S klienty si tedy žádnou špatnou zkušenost kvůli věku neměl? 


Když vyvstal problém, tak to bylo kvůli tomu, že jsme něco neudělali pořádně, ale ne kvůli tomu, že jsme mladí.  

Co tě na tvé práci nejvíce baví, a co naopak nejméně? 


Nejvíc a nejmíň mě baví spolupráce s klienty. Každý je jiný. S někým si perfektně sedneme, všechno, co mu odevzdáme, odsouhlasí a je to fajn. Pak jsou takoví, kteří jsou i po deseti změnách nespokojení. Většinou ani sami nevědí, co od nás chtějí. Celkově mě baví práce s lidmi, ale když musím řešit opožděnou registraci k DPH nebo komunikaci s veřejnou správou, tak to mě fakt nebaví. 

Jaké další projekty plánuješ a kam chceš dovést ty stávající?


Notigo má dobrý začátek, chci, aby bylo soběstačné a fungovalo bez toho, aniž bych se tam nějak extra angažoval. Potom bych rád začal investovat do startupů. Dál bych chtěl rozvíjet vedlejší projekty, jako je FreshStart. Máme i rodinnou firmu a rád bych se více angažoval i tam a navázal tím na tradici.

|

Marketing Miner competitor research SEO tool

Související články