Firma musí být úspěšným hráčem. O investicích s partnerka fondu Espira Investments

Chceš získat investora pro tvůj start-up a nevíš, jak na to? Investorka Andrea Ferancová Bartoňová s námi sdílela své poznatky a zkušenosti o tom, jak při investování přemýšlí ona a jak se firma může stát pro investora atraktivní. Vše se dozvíš v následujícím rozhovoru.

Jakou radu bys dala někomu, kdo chce začít s investicemi?

Lidé investují primárně kvůli výnosům, aby zhodnotili své finanční prostředky. Ženy, stejně jako Češi celkově, mají k těmto finančním rozhodnutím relativně konzervativní vztah. Ale investování má také další výhody. Já to vidím tak, že chci vložit finanční prostředky do věcí s pozitivním dopadem. Pokud si vyberu správně, je to dobré pro společnost. Když to nevyjde, tak člověk má pocit, že se alespoň pokusil udělat něco pozitivního.

Další důležitou věcí je, že pokud zainvestuji, něco se naučím. Pochopím, jak to funguje a získám spoustu znalostí, ke kterým bych se jinak tak lehce nedostala.

Jaký je rozdíl mezi Private Equity fondem a Venture kapitálovým fondem?

Hlavní rozdíl je v tom, v jaké fázi firmy investice přijde. U start-upů se používají hlavně Venture kapitálové fondy a do „vyspělých“ firem, které mají ověřený byznys model a jsou ziskové, už vstupují Private Equity fondy. 

Venture kapitálové fondy investují do nápadů, které mají potenciál – například do 20 firem najednou. Stane se, že 50 % z těch nápadů se nikdy nezrealizuje. Dalších 30 % se jakž takž uživí, ale z těch zbývajících top 20 % vzniknou úspěšné firmy. Právě ty investorům zaplatí všechny investice, které se nepodařily. Každý podnikatel proto musí přemýšlet, jak jeho firma bude růst, získávat nové zákazníky, protože to určuje úspěch firmy a zároveň investora.

Jak být atraktivní firmou pro fondy?

U Venture kapitálových fondů často vzniká start-upová scéna, kdy mladí lidé chodí za firmami a shánějí investora. My jsme hledali firmy sami a pokud nám přišly zajímavé, buď produktem nebo strategií, tak jsme je oslovili. Podnikatelé často o možnosti investic nevědí, proto se je snažíme edukovat – vysvětlujeme, jak to funguje, tedy že místo banky dostanu investora, přijdu v podstatě o část firmy, ale získám partnera, který mi pomůže. Jsme na jedné lodi, oběma nám záleží na tom, aby firma byla úspěšná. 

Co se týče atraktivity, ta je velmi závislá na tom, jestli mám způsob, jak ze své firmy udělat úspěšného hráče. Potom samozřejmě záleží na nápadu.

Jak se rozhoduješ, do čeho budeš investovat?

Pro mě je velmi důležité to, jestli je byznys unikátní a jaká je jeho strategie. V dnešní době vzniká spoustu nových nápadů, ale ty často rychle odchází nebo jsou překonávány. Je velmi těžké se rozhodnout, jestli zrovna tato firma s tímto produktem má potenciál i do budoucna. Dále je zásadní osoba podnikatele a já věřím v autentičnost – aby byl člověk sám sebou. Znalosti nejsou tolik podstatné, je spíš důležité si přiznat, v čem jsem dobrý a v čem ne a poskládat podle toho tým, který doplní mé nedostatky.

Také to musí to být transparentní. Firmy si často myslí, že musí mít propracovanou strukturu a tak dále, ale s tím může pomoci fond. Hlavní je, aby měl byznys své zákazníky, funkční tým a byznys plán a aby měla firma potenciál se posouvat dál.

Jaká je role investora ve firmě? Co řeší, a jak často?

Setkáváme se s firmami v rámci různých meetingů jednou za měsíc. Každá firma potřebuje jiný přístup, záleží na tom, v čem je dobrá, jestli v marketingu, ve financích nebo v něčem jiném. Pro nás je důležité, aby podnikatel posouval firmu dál. Některé fondy do toho zasahují více, ale principiálně je to tak, že investor jen pomáhá.

Vzhledem k tomu, že v té firmě máme podíl, tak nám na ní samozřejmě záleží a snažíme se ji podporovat. Dále jsou podstatné kontakty, které můžeme firmě poskytnout, ať už na zákazníky nebo různé odborné experty. Také dokážeme zajistit analytickou podporu, která se týká například obhlídky konkurence či fungování jiných trhů. Proto by se měl podnikatel při výběru investora soustředit i na to, čím mu kromě investic může pomoci a jak to mezi nimi bude fungovat.

Je pro investory podstatné, zda se jedná o akciovou společnost nebo o s.r.o?

Myslím, že to příliš důležité není. Může to mít nějaké daňové následky, ale vždycky se s tím dá poradit. Občas se firmy připravují na vstup investora nějakými posuny a přesuny, což není vůbec potřeba. Investora zajímá, o jaký byznys se jedná, zda má výnosy a zákazníky, nebo jakou má marži. Pokud je byznys zajímavý a má potenciál, investor si s ostatními věcmi poradí.

Fresh tip: Chceš začít start-up, ale nevíš, jestli se vyplatí akciová společnost nebo s.r.o.? Více se dozvíš v rozhovoru s advokátem JUDr. Petrem Papežem.

Proč využít fond místo osobního investora? 

Výhodou fondů je, že jsou institucionalizované. Mají podmínky, které hrají ve prospěch firmy a mají standartní chování. Individuální investor, v případě, že má vyšší podíl než já, se může zničehonic rozhodnout, že bude vést firmu lépe a může mě prakticky vyměnit. Fond to neudělá, protože má spoustu dalších investic a nemůže je řídit všechny. Je to něco, co funguje na spoustě trzích, jde o ověřený systém, který se dlouhodobě vyvíjel. Využití fondu ale znamená to, že někdy tu firmu budu muset prodat. A pokud ji prodat nechci, tak je výhodnější zvolit investora. V tom případě je lepší počkat, protože čím dříve od něj přijmu finanční podporu, tím vyšší podíl mu budu muset poskytnout.

U každého způsobu je dobré zvažovat výhody a nevýhody. Proto by člověk měl investovat i sám za sebe, aby měl náhled do investic a udělal si tak přehled o tom, jak to funguje a co má od fondu očekávat. 

Jak prezentovat svou firmu investorovi, aby pro něj byla zajímavá?

Mě osobně velmi zajímá podnikatelský příběh. Líbí se mi, když je propojen s tím osobním. Přijde mi, že má pak podnikatel větší šanci na úspěch. Pokud je ten produkt důležitý pro mě, tím spíš chápu, proč si ho kupuje zákazník. Je dobré hledat podnikání v oblasti, která je mi blízká.

Když chci zaujmout investora, tak rozhodně není potřeba nic vymýšlet, stačí být sám sebou. Často jsou firmy hodně upnuté na produkt a zpočátku o něm dlouho povídají. Produkt je samozřejmě důležitý, ale investora spíš zajímá, jak se prodá. Můžu mít nejlepší produkt na světě, ale pokud si ho nikdo nekoupí, tak to nemá cenu.

Co tě může přesvědčit o tom, že bys do podnikatele neinvestovala?

Pokud firma není transparentní a o něčem lže. Dále se může jednat o nějaký právní problém, ale to se většinou nestává a když ano, tak se dá skoro všechno vyřešit.

Co bys vzkázala lidem, kteří chtějí podnikat, ale bojí se?

Člověk by měl dělat to, co ho baví a když někdo podniká, tak si může vybrat, v čem. Jsou s tím sice spojené starosti, ale když si člověk najde dobrou oblast, tak je pánem svého času a dostává se mu určité svobody.

Dalším důvodem je ekonomika. Česká republika je malá země, proto je potřeba, aby tady vznikaly firmy a podniky, které budou prodávat své produkty v zahraničí. Díky tomu může země bohatnout. Je podstatné, aby zde vznikal podnikatelský sektor, protože se z něj podporuje umění, školství a spousta dalších věcí.

|

Marketing Miner competitor research SEO tool

Související články