Case Study: Jak založit firmu a získat investora s Margaretou Křížovou

Ve druhé části rozhovoru jsme si pro naši hostku – mentorku Margaretu Křížovou připravili case study. Vymysleli jsme fiktivní start-up, který by přišel se softwarem s využitím umělé inteligence na správu kancelářské administrace. Níže se dočteš, jak by zařízení takové firmy mělo vypadat a čím by sis případně mohl získat investora.

Jak založit takovou firmu?


Předbíháte, protože než si firmu založíte, musíte zvážit, jakou má šanci úspěch. Podívala bych se na trh, kdo v tomhle oboru podniká, co vlastně nabízí. Asi bych se ptala, jestli váš software umí něco, co třeba ti velcí hráči neumí, jestli by nestálo za to jít do takzvaného niche marketu. To znamená do velmi malé skuliny na trhu, která nemusí být pro velké hráče ekonomicky zajímavá. Teprve, když byste si řekli ok, tak tohle je přesně ten typ služby, kterou můj software bude nabízet, tak bych asi navrhla, abyste si udělali i nějaký průzkum mezi lidmi a taky, co říkají zákazníci velkých firem, protože tam právě můžete narazit na ten niche.

To znamená podívat se na jejich weby, do jejich diskuzních skupin, na sociální sítě. Prostě mít ucho u země. Pak bych se dívala na to, kolik to bude stát. Protože vývoj softwaru není levná záležitost. Lidé často přijdou se skvělým nápadem, ale nemají na něj peníze. Na základě mediální masáže si všichni přejí investora, ale toho získá jeden ze sta. Musíte si tedy ujasnit, kde získáte peníze. Je dobře, že se takhle ptáte, protože spousta lidí tuhle fázi přeskočí, protože to není moc zábavné. Zábavné je vymýšlet byznys a jít do toho.

Když pak už víte, že existuje nějaká šance na úspěch, a víte, že to dokážete zafinancovat aspoň do fáze minimalistického produktu minimum viable product, tak můžete začít přemýšlet, jestli si založíte firmu, nejspíš s.r.o., nebo jestli třeba budete jako živnostník.

Abychom to vztáhli na tento case study, tak jestli vývoj softwaru děláte vy sami, nebo s kamarádem. Jestli je to hurá akce, kamarád řekne, jasně, to uděláme, to není problém, půjdeme do toho, pak se naštve a odejde i s tím softwarem. Takže vědět, jak si ty smlouvy postavit, jak si to mezi sebou dohodnete a vlastně dát si dohromady nějaký akční plán. To znamená, co si založíte, jak budete podnikat, kdo případně, když fungujete ve více lidech, kdo do toho co vkládá, jakým způsobem si to rozdělíte, no a jak vlastně půjdete dál, jak dáte o sobě vědět, jaký model budete prodávat atd.

Plus samozřejmě musíte vypracovat nějaký finanční plán, kolik vás to bude stát, jaké budou příjmy, nedělat tam žádné hokejky, že začínám v pondělí a ve čtvrtek už jsem v zisku.

Udělejte si dvě verze – jednu optimistickou, jednu takovou konzervativní, že to nepůjde všechno tak, jak má. Na začátku se moc nerozjíždějte, protože je velká pravděpodobnost, že vám trh řekne, hele tohle je dobrý, ale tohle tam nepotřebuji, ale naopak bych chtěl ještě něco jiného. Běžte do toho s minimální verzí, která vás bude stát co nejméně peněz. Pro shrnutí: market research, minimalistická verze, samozřejmě s tím, že si zjistíte, kolik to bude stát, z čeho to zaplatíte, s kým do toho půjdete a pak jít na trh s minimalistickou verzí, poslechnout si, co říká trh, co vám říkají lidi. Jít prostě krok po kroku.

Řekněme, že tuto fázi už máme za sebou a víme, na čem jsme. Vymysleli jsme to tak, že budeme tři společníci a rozdělení podílu bude následující: Ten, kdo to vymyslel má 50 % a další dva si rozdělí po dvaceti pěti. Naše investice byla deset miliónů korun. Co je potřeba udělat nyní? Jak založit firmu?


Založit firmu není nic složitého. Doporučuji zajít k notáři a říct, dobrý den chceme založit firmu a máme to vymyšlený tak a tak. To, jak to máte vymyšlené, je nutné vědět ještě před návštěvou notáře. Měli byste se domluvit, i co se bude dít v případě, že to nebude fungovat, když budete potřebovat další peníze a nebudete chtít investora. Co když se nebude dařit, protože v momentě, kdy je všechno zalité sluncem, jsou všichni optimističtí a mají vyhrnuté rukávy, ale jakmile se nedaří, což se samozřejmě stane v každé firmě, někteří ztrácejí nervy. Začnou se obviňovat a tak dále. Na to není čas.

Pokud se chcete ujistit, že to máte dobře nastavené, než jdete notáři, poraďte se s právníkem. Existují právníci, kteří se věnují start-upům například u nás v akcelerátoru.

Mohla byste nám pro upřesnění říct, kolik jednotlivé kroky stojí peněz?


Upřímně to konkrétně nemohu říct. Myslím si, že notáři pracují podle ceníku. Lidé mi často říkají, že si nechají založit firmu nějakou jinou firmou, což opravdu není nutné. U právníka zase mají lidé takový ostych z toho, kolik to bude stát. Vždycky říkám, že není nic lepšího, než přijít říct dobrý den, potřebuji si koupit dvě hodiny, tři hodiny, kolik je vaše hodinová sazba, kolik mě to bude stát dopředu. Zcela upřímně, když budete mít jednoduchou strukturu, nedáváte právníkovi žádnou padesáti stránkovou smlouvu, tak do tří hodin bude sazba kolem tří tisíc. Další výdaje u založení firmy se platí za kolky, zápis do obchodního rejstříku a podobně, což ale upřímně řečeno vyřídí notář za vás v rámci balíčku založení.

Hlavně se nebojte na všechno zeptat, to je asi největší chyba při zakládání firem, že se lidé bojí ptát.

Dobrá, pojďme pokračovat dál ve vývoji firmy. Řekněme, že po dvou letech chceme investora. Na co dát pozor a na co myslet?


Šla bych za investorem, až když vím, že mám trh a zákazníky – takzvanou trakci a potenciál růstu. Protože co investor chce? Zhodnotit své peníze. Pro podnikatele je častým problémem říct v kostce, o čem jejich byznys je. Tedy, co prodávám, kde je můj trh, jaký je byznys model, to znamená, jak vydělávám peníze, jaký je potenciál růstu, kolik peněz potřebuji, za co je utratím, a jaký bude efekt toho, že ty peníze utratím. V našem případě to znamená, že potřebuji postavit sales team, najmout odborníka na umělou inteligenci, který bude ročně stát x peněz, potřebuji nové prostory, výrobní halu atd. Jednoduše mít nachystané konkrétní koky a finanční plán.

Co je velkým nedostatkem při tzv. pitch deckách – prezentacích pro investory, je, že lidi vyprávějí příběhy, jak už dědeček chtěl stavět letadla, a proto stavím taky letadla, nebo modely letadel, když teda nebudeme předpokládat, že někdo staví Boeing.  Přičemž zapomene na finance. Faktem je, že většina investorů jsou ostřílení byznysmeni, kteří vědí zač je toho loket. Abyste je zaujali, musíte jít přímo k jádru věci.

Jak na investora nejlépe zapůsobit?


Já bych řekla nemachrovat. Jelikož se často vyskytuji v různých investičních výborech, setkávám se s tím, že lidé maskují svoji nervozitu sebevědomím, což investoři poznají. Lepší je na rovinu říci, že jste nervózní a nedělat ze sebe mistra světa. Investoři investují do vaší budoucnosti. Musíte je umět přesvědčit, že ta budoucnost je taková, jak říkáte. Takže většina investorů chce lidi, co mají drive, energii, charisma. Jestli máte v týmu introverta, tak ho nepouštějte před investora. Pošlete tam někoho, kdo má energii a drive, protože investor chce vědět, že jste rváč, který do toho půjde, ať prší, nebo svítí slunce.

Řekněme, že investora neseženeme. Jaké druhy finanční podpory ještě existují?


Moc možností není, možná nějaké peer-to-peer kampaně, hit-hit nebo crowdfunding. Banky vám sice půjčí, ale ne první den založení firmy. Musíte být realisti a představit si nejprve minimalistickou verzi, kdy například složíte peníze z vlastních úspor, půjčíte si u rodičů, sourozenců, ale na druhou stranu si nemůžete takto půjčovat v milionech. Je to opravdu dřina, ale kdyby to bylo lehké, dělají to všichni.

Jak najít investora?


Možná bych zde doplnila, že investor je sice bezva, ale na každý o něj má zájem. V momentě, kdy jste v pozici, že můžete být zajímavý pro investora, tak jste s největší pravděpodobností zajímavý i pro banku. Do banky musíte přinést nějaký reporting, což investorovi taky, ale banka vám nebude říkat, jestli máte Frantu propustit, nebo ne, což investor možná ano.  Musíte se s ním předně domluvit, jak se bude ve firmě rozhodovat.

No a kde najít investora? Dnes existuje spousta akcí, kam chodí investoři, navíc jsou na trhu akcelerátory a fondy. Demo Days jsou akce, kde se prezentují projekty, které jsou třeba v akcelerátoru, a dá se předpokládat, že na takové akci jsou i investoři, alespoň na těch, kde jsem byla já. Je to hodně o networkingu. Pak je samozřejmě možné požádat někoho, aby vám otevřel dveře k investorovi, kterého zná.  Asi nejhorší a nejméně pravděpodobný způsob je napsat na mymamepenize.cz e-mail na info zavináč mymamepenize.cz. Riziko, že to spadne do spamu je velké. Nejlepší je to face to face.

Jaký je rozdíl mezi investorem a angel investorem?


Angel investor je fyzická osoba, která investuje svoje vlastní peníze sama za sebe. Momentálně je na trhu spousta angel investorů, kteří se sdružují do syndikátů nebo prostě do a platforem jako jsou Garage Angels. Pak existují finanční investoři a to jsou různé fondy nebo uskupení, která investují jako skupina lidí. Vždy je dobré přemýšlet o tom, kolik investorů chcete ve firmě mít. Protože investor musí být happy, chce reporting, chce vědět, co děláte, proč to děláte. Já osobně bych se každého investora ptala, jaké má tzv. smart money, tedy, jeho zkušenosti, díky kterým mě může nějakým způsobem mentorovat.

|

Marketing Miner competitor research SEO tool

Související články