PPC reklama – 5 nejdůležitějších faktů
Reklamy jsou všude, tak to prostě je. V televizi, v rádiu, u dálnice, na zastávce, v časopisu. A samozřejmě také v online světě. Kdo dnes nemá reklamu na internetu, jako by nebyl. Nemusíš ale jen čekat, až se tvoje reklamy dostanou k tvé cílové skupině – ukaž je. Jak efektivně zacílit PPC reklamu, abys dostal více zákazníků za méně peněz, ti poradíme v našem článku.
PPC reklama co to je?
PPC (Pay-Per-Click) je typ online reklamy, u kterého se platí pouze za proklinutí. V praxi to znamená, že se tvé reklamy neustále zobrazují různým uživatelům na internetu, ale ty za ni zaplatíš pouze ve chvíli, kdy na ni někdo klikne. Pokud člověk reklamu pouze vidí a nijak na ní nereaguje, neplatíš nic.
PPC reklamy vídáš všude a možná si to ani neuvědomuješ. Zkus si na Googlu vyhledat pojem “marketingová agentura”. Jako první se ti zobrazí weby těch agentur, které využívají PPC reklamy. Je u nich nápis “sponzorováno”. O tyto reklamy se stará služba Google Ads, kde se veškeré reklamy spravují a nastavují. Na Seznamu obdobně funguje Sklik. Na sociálních sítích jsou také reklamy a hádej co? I tady se jedná o PPC a stará se o ně Meta Ads. Těchto portálů na PPC reklamy je spousta, záleží pouze na tobě, jaký si vybereš.
Jak funguje PPC reklama?
Aby PPC reklama fungovala tak, jak má, je velmi důležité její umístění a relevance. Když je správně nastavená, tedy tak, aby ji viděli ti správní lidé, zaplatíš minimum. Ti, kteří na ni kliknou, jsou s největší pravděpodobností tvoji budoucí zákazníci, které zaujal tvůj produkt nebo služba. Až u tebe nakoupí, zaplatí se ti reklama a získáš zisk.
Výhody PPC reklamy
Využití PPC reklamy k propagaci svého brandu má spoustu výhod:
- Měřitelné výsledky
U PPC kampaní je možné měřit výsledky. A to hned několik, například:
- Míra prokliku / CTR – Click-Through Rate
CTR ukazuje poměr mezi zobrazením reklamy a kliknutím na ni. Tento ukazatel vyjadřuje, jestli se tvá reklama zobrazuje cílové skupině.
- Návratnost investice / ROI – Return on Investment
ROI měří poměr mezi ziskem a náklady na reklamu. Pokud je reklama úspěšná, zisk převyšuje náklady.
- Konverzní poměr / CR – Conversion Rate
CR patří mezi nejpodstatnější výsledek u PPC reklamy. Udává, kolik lidí, kteří na reklamu klikli, na tvém webu provedlo požadovanou akci – například nákup či objednávku produktu nebo služby. Čím vyšší konverzní poměr, tím kvalitnější je tvá reklama.
- Rozmanitost
S PPC reklamami je jednoduché zacílit na své lidi a to díky velkému množství PPC platforem, které je možné využít.
- Rychlé ovládání
PPC kampaň nefunguje tak, jak by měla a tobě zbytečně odchází peníze? Nebo chceš reklamu rozšířit a zacílit na nové klíčové slovo? Všechno je hotové během pár kliků v systému, který pro své reklamy používáš.
- Rychlé a efektivní výsledky
Jestli se reklamě daří je často jasné už po dvou týdnech až měsíci. Tím pádem můžeš na situaci rychle reagovat a případně ji změnit.
- Potenciální zákazníci
Cílem PPC reklam není tak úplně získat zákazníky, ale dostat je na web. Ten potom musíš mít natolik propracovaný a kvalitní, že se z potenciálních zákazníků, které zajímala tvá reklama, stanou skuteční zákazníci, kteří u tebe nakoupí.
Správa PPC kampaní
Správa PPC kampaní zahrnuje následující:
Cílová skupina
Při vytváření všemožných obsahů, reklam nebo marketingových strategií, si musíš vždy určit, pro koho to vlastně děláš a na koho cílíš. Díky tomu potom připravíš relevantní obsah a využiješ kanály, které tvá cílová skupina použije – tvá PPC reklama tedy bude efektivní.
Klíčová slova
Klíčová slova jsou základem marketingu a u PPC reklam tomu není jinak. Jak jinak tě mohou lidé najít, když jim nenabídneš to, co hledají?
Nastavení PPC kampaně
Je na tobě, kterou službu na PPC kampaně využiješ. Největší smysl dává, když se zaměříš na cílovou skupinu. Google je zlatá střední cesta, kde je skoro každý. Naopak vyhledávač Seznam používají starší generace a sociální sítě zase ty mladší. Ale nebudeme generalizovat – jednoduše se řiď svou cílovou skupinou.
Vyhodnocení a optimalizace
Jednou z výhod, které jsme u PPC reklam jmenovali, je ta, že se dají jednoduše změřit. A to poměrně rychle. Proto pokud uvidíš, že se tvým PPC reklamám nedaří nebo mají nízkou míru konverze, je nutné je optimalizovat – například použít lepší klíčová slova – aby se ti vyplatily. Celý proces pak může začít od začátku.
Kolik stojí PPC reklama?
Cena za proklik se pohybuje kolem 5 až 30 Kč. Ideální výše měsíčního rozpočtu na PPC kampaň je 10 000 Kč. Ale neděs se. PPC reklama nemusí stát moc, ale taky může. Cena se odvíjí od toho, na které klíčové slovo se svou reklamou cílíš. Čím populárnější slovo, tím víc bude stát. Zároveň platí, že čím víc zaplatíš, tím víc se zobrazuješ.
Poté samozřejmě záleží na tom, jestli si PPC kampaň vymyslíš a spravuješ sám nebo oslovíš specialistu.
Udělej si sám
Můžeš si PPC reklamy spravovat i sám? Odpověď je ano, ale musíš na to mít notnou dávku odvahy a trpělivosti. Zjistit si všemožné informace a udělat veškeré kroky pro to, aby se ti reklamy vyplatily zabere dost práce. S nedostatkem znalostí se taky může stát, že na nich proděláš.
PPC specialista
Jestli si chceš usnadnit práci a máš na to budget, rozhodně se ti vyplatí kontaktovat buď přímo PPC specialistu nebo marketingovou agenturu, která nabízí tvorbu a správu PPC kampaní. Jsou to profíci, kteří se v tom orientují lépe než ty a tobě zbyde čas řešit další firemní věci, jako například marketing na sociálních sítích nebo účetnictví.
SEO a PPC: Jaký je mezi nimi rozdíl
Pokud s byznysem teprve začínáš, je dost možné, že si PPC reklamy nemůžeš dovolit. Nevěš hlavu. Existuje i jiný způsob, jak na web přilákat nové zákazníky. Vyzkoušej SEO optimalizaci. Ačkoliv je i v tomto případě výhodnější zaplatit si SEO specialistu nebo marketingovou agenturu, s trochou učení to zvládneš i sám. A co víc – SEO dostane na tvůj web zákazníky organicky – přirozeně a bez placení.
Související články
JAK NA PR čLáNEK? 5 RAD
08.05.2023
JAK NA PR čLáNEK? 5 RAD
08.05.2023
B2B NEBO B2C? JAKý JE MEZI NIMI ROZDíL?
19.02.2024