Multifunkční hasicí přístroj od Amplly vyhrává jedno ocenění za druhým
Architekt Přemysl Kokeš přišel s nápadem na designově zajímavý hasicí přístroj poté, co jej sám musel při požáru použít. Kulatý a zároveň placatý multifunkční hasicí přístroj s názvem Hussechuck a krytem zvaným Shield slaví úspěchy i na designových soutěžích mimo Česko, jako je například prestižní International Forum Design Award, kde získal zlato. Co všechno takový hasičák dokáže, se dozvíš v následujícím rozhovoru.
Nebaví tě čtení? Koukni na rozhovor
Proč zrovna hasicí přístroj?
Cesta k hasičákům byla dlouhá a trnitá, nejsem požárník ale architekt. S hasicími přístroji jsem se při své práci setkával opakovaně. Problémem bylo, jak vypadaly. Při dokončování stavebních projektů dochází na požární kontrolu stavby, kdy technici rozmístí hasicí přístroje. Naučil jsem se je schovávat, protože kazily interiér. Dával jsem je do různých kabinetů, skříní a podobně. Pak jsem zažil situaci, kdy jsem hasicí přístroj potřeboval a nemohl jsem ho najít.
Dělali jsme s přáteli oheň, který se rozhořel, a v noci jsme ho hasily. Když máte hasicí přístroj tak dobře schovaný, že jej nemůžete nalézt, tak si uvědomíte, že něco celý život děláte špatně. Začal jsem pak pro jeden projekt hledat hasicí přístroj, který by vypadal jinak. Moje myšlenka byla taková, že když budou hezky vypadat, nebudu je muset schovávat. Našel jsem firmu ve Spojených státech, která je jako jediná na světě vyrábí inovativně. Jsou placaté, ale v Evropě se neprodávají a navíc jde stále o červenou lahev, jen o něco placatější. Nakonec jsem nechal hledání a začal jsem tvořit.
Co znamená název Amplla?
Amplla pochází od slova amplification tedy zesílení. Naše přístroje mají i širší využití a širší výbavu, takže jejich zesílení je vidět i v těchto rozměrech.
Jakou širší výbavu máte na mysli?
Je neuvěřitelné, co oheň umí. Z mé zkušenosti vím, že vám může hořet nad hlavou a kapat na vás rozpálená hmota, takže jsem věděl, že je nutné se při těchto situacích ochránit. Chtěl jsem, aby přístroj fungoval zároveň jako štít. To je naše první rozšíření. Celkem jich je dvacet dva. Další je skrytí pojistek, aby se k nim nedostaly malé děti, což zároveň předchází i nechtěnému spuštění přístroje při pádu. Dále bych zmínil, že se přístroj nasazuje na jednu ruku, což nechává tu druhou volnou k dalším potřebným krokům, které je nutné udělat při požáru.
Do krytů, ve kterých hasicí přístroj prodáváme, dokážeme schovat další výbavu. To nejpodstatnější je dýchací maska, dále lékárnička, defibrilátor, hasicí deka. Našeho kolegu, který dříve pracoval s hasiči, napadlo, že by bylo vhodné mít doma nějaké místo, kde jsou nejdůležitější věci, co potřebujete rychle vzít při opouštění domova právě při požáru. Proto prodáváme brašnu na suchý zip, kam si můžete dát pasy, rodné listy nebo fotografie na flesh disku.
Náš hasicí přístroj je rescue point. Přeci jen je to takový výstražný puntík atypického tvaru. Kromě hodin tolik kulatých věcí doma běžně nenajdete. Je to taková záchranná stanice, která vás zachrání nejen při požáru. Umíme dokonce vyrobit i neprůstřelnou verzi, která může sloužit jako štít.
„Do krytů, ve kterých hasicí přístroj prodáváme, dokážeme schovat další výbavu.“
Bylo těžké zkombinovat funkčnost s designem?
Mám pocit, že když je daná věc od začátku dobře promyšlená, jde to ruku v ruce. Vzhledem k tomu, že jde o plně certifikovaný hasicí přístroj podle všech stanovených norem, tak jsme museli překročit určité překážky. Najít tvar bylo poměrně snadné. Od začátku jsme věděli, že půjde o kruh – o štít, pak už jsme jen museli zjistit, jak to udělat, aby byl technicky správně sestrojený a odolal tlaku.
Mojí největší radostí je jeho vzhlednost. Jenom tehdy, když je věc tak krásná, že je výtvarným dílem v interiéru, tak ji budeme pro její samotnou výtvarnou hodnotu chtít vidět a mít ji na dosah ruky. V bytech hasicí přístroj být nemusí, ale v domech ano. Když je pěkný, je větší šance, že jej lidé nebudou schovávat a v případě nouze jej tak snadno najdou.
Kolik váží váš hasicí přístroj?
Deset a půl kilo se vším všudy. Základní hasicí náplň představuje čtyři kilogramy. Ta s vyšší hasící schopností má o dvě kila navíc. Náš hasicí přístroj je sice těžší, ale na procházku s ním stejně nechodíte. Při požáru vám pomůže adrenalin.
„Udělat z předmětu volby předmět touhy je nejstarší marketingová poučka. My jsme se ale dostali ještě dál, protože jsme z předmětu odporu dokázali udělat předmět, po kterém lidé opravdu touží.“
Shieldy mají různé barevné designy, to také navrhujete vy?
Pomáhal mi s tím spolužák ze střední školy David Rosinaj. Základní covery, jsme dělali společně i s kolegyní Zuzanou Ambrožovou, jsou pojmenované podle planet sluneční soustavy. Prodáváme i avantgardnější látky, které jsou už výtvarné a ty děláme se salonem Márty, kde prodávají krásné látky. Snažíme se přizpůsobit každému interiéru. Jsme schopní navrhnout individuální řešení.
Jak se pohybujete cenově?
Jsme zhruba desetkrát dražší než běžný hasicí přístroj. Ten vychází ze sériové výroby. My vyrábíme v Čechách, i když ne všechny komponenty jsou z Česka.
Jaká ocenění jste získali?
Přihlásili jsme se do několika designérských soutěží. Sami jsme trošku očekávali, že uspějeme. Přeci jen uvažování o něčem jako je hasicí přístroj, naprosto odlišným stylem je poměrně přelomové. Na těchto typech soutěží je milion židlí, světel a praček. Trochu odlišné je to v IT technologiích. Když Steve Jobs představil první Iphone. Nebylo to nic nového – telefony byly, foťáky také. Dokázal jej ale dostat do takové podoby, která byla jednoduchá a krásná. To byl ten přelom, který změnil užívání telefonu. My jsme to viděli podobně, protože jsme si říkali, že to prostě někdo musí ocenit.
Velice mě potěšila česká cena hasičů Zlatý plamen, protože to není za design, ale cena od odborníků na požáry, kteří ocenili naše uvažování. Největší ocenění jsme obdrželi v soutěži International Forum Design award, kde jsme poprvé v rámci České republiky vyhráli zlato. Tam se přihlásilo jedenáct tisíc soutěžních výrobků, z toho se uděluje sedmdesát čtyři zlatých medailí. Vidíme to jako olympijskou medaili. Měli jsme obrovský aplaus.
Udělat z předmětu volby předmět touhy je nejstarší marketingová poučka. My jsme se ale dostali ještě dál, protože jsme z předmětu odporu dokázali udělat předmět, po kterém lidé opravdu touží.
Související články
Má VYSOKOšKOLSKé STUDIUM SMYSL?
05.02.2023