Problém je příležitost ke zlepšení, říká mladý podnikatel

Jakub Hotěk je mladý podnikatel, který se na své platformě AutosEU věnuje prodávání elektromobilů. Jak ve firmě eviduje finance nebo co radí začínajícím podnikatelům se dočtete v rozhovoru.

Nebaví tě číst? Koukni na rozhovor!

Celý rozhovor zde.

Máš nějakou zásadu, kterou se řídíte při podnikání? 


Snažím se vždy držet své slovo. V oblasti servisu to jinak nejde. Zažil jsem případy, kdy si lidé vzali moc velké sousto a pak ho nesplnili. Tím vznikají problémy pro ostatní ve firmě a nepůsobí to dobře. Proto se snažím být při jednání s kolegy i klienty předvídatelný. 

Jakou strategii při vyjednávání s klienty volíš? 


Nejprve si vytyčím, čeho dosáhnout. Poté otevřeně sděluji, za jakých podmínek jsem ochoten spolupracovat. Tento postup mě také vede k otevřenosti k sobě. Samozřejmě v případě neshod s klienty, se sám sebe ptám, jestli má naše spolupráce ještě smysl. Ale nebylo to tak vždy. Nicméně jsem se jako podnikatel naučil držet svých zásad a v některých případech byznysovým partnerům neustupovat. Nejdůležitější bylo se naučit říkat „ne“ některým novým příležitostem. 

„Ptám se sám sebe, jestli má spolupráce v případě neshod s klienty smysl.“

Kde ses naučil obchodovat? 


Vždy jsem se o podnikání zajímal, což podpořil i fakt, že řada mých známých se této činnosti věnuje. Navíc studuji ekonomiku a management. 

Máš nějakou radu pro začínající obchodníky? 


Nebát se neúspěchu. Obzvlášť na začátku často uslyšíte „ne“ od případných partnerů. Člověk to musí vnímat jako prostor pro neustále zdokonalování své sebeprezentace. 

Jakou knihu nebo film z oblasti obchodního vyjednávání bys doporučil? 


Mám rád knihy od realitního agenta Mannyho Khoshbina, který popisuje, jak probíhá obchodování s nemovitostmi. I když to nemohu implementovat do svého byznysového odvětví, byl pro mě inspirací v oblasti principu prodeje. Ovšem univerzální příručka o tom, jak se stát úspěšným podnikatelem, podle mě neexistuje

Jak ve vaší firmě evidujete finance? 


Účetnictví ve firmě outsourcujeme. Denní pohyby finančních prostředků a jejich projekce zpracovávám sám. Jako student ekonomiky se snažím k podnikání přistupovat realisticky, tedy i z hlediska zisku firmy. Nepropadám lákavému přesvědčení, že pokud máme nyní dostatek klientů, že tomu tak bude i v budoucnu. V začátcích firmy jsem dokonce pochyboval o tom, zda jsem schopný pokrýt náklady. 

Jsem často kritický k plánům na posun firmy v předem vytyčeném časovém horizontu. To neznamená, že nejsem optimista, ale nemohu si při podnikání dovolit sázet na štěstí. Svojí trpělivostí jsem se dostal k větší klientele a naučil se vytipovat výdělečné investice. 

„Nemohu si dovolit sázet na štěstí.“

Jaký systém k evidenci používáte? 


Preferuji standardní excelovské tabulky. Jsem staromódní, nejradši bych chtěl mít všechno černé na bílém. Vytvořil jsem si v Excelu šablonu, do které si pečlivě zadávám, jaké mám výdaje a příjmy. Všechno ručně. 

Máš ve firmě nějaké jiné interní systémy, které jsou oblasti vašeho typu podnikání potřeba? 


Nejdůležitější systémy jsou v oblasti customer relationship management (CRM). V nich můžete vidět, který klient investuje a do čeho, jestli čte vaše e-maily a co vám napsal. Ze začátku jsem udělal chybu, které teď lituji, a byla to právě nedostatečná implementace CRM. V této oblasti se přesouváme z platformy HubSpot na vlastní, zřízenou přes naše obchodní partnery. 

Než se firma rozběhla, neměl jsem dostatečné znalosti v oblasti grafiky a programování. Taky jsem si nemohl najmout nikoho na stálo. Proto jsem využil služby UpWork, která zprostředkovává talenty v nejrůznějších oblastech včetně webového designu, který jsem pro svoji firmu potřeboval. 

Prostřednictvím čeho komunikuješ se svými zahraničními klienty a spolupracovníky? 


Užívám již zmíněný UpWork, který začal ukazovat jednotlivé rozdělení úkolů mezi pracovníky nebo dovoluje zadat celkový finanční rozpočet konkrétního projektu. Pro komunikaci s klienty používám CRM. Osobně mám rád, když ke mně informace proudí bez zbytečného zdržení, takže interně komunikuji skrze WhatsApp. To ale někdy bývá zdlouhavé, protože musím stejnou zprávu napsat i skrze CRM nebo e-mail.

Jakým způsobem reagujete na dynamickou proměnu trhu s elektrickými automobily? 


Trh se drasticky proměnil. Kvůli invazi na Ukrajinu došlo k jeho rapidnímu omezení. Řada interiérů se vyrábí na Ukrajině a z důvodu invaze musela být jejich produkce přerušena, což se projevilo na počtech aut ke koncovému prodeji. Například u modelů BMW i3 se tak čekací lhůta prodloužila ze čtyř měsíců na rok a půl. Tím pádem dochází k nadužívání ojetin a celkovému zmenšení počtu prodávaných vozů, a to i přesto, že jsme se snažili sehnat další dealery. 

Tento problém jsme vnímali jako příležitost. Vytvořili jsme dotazník, kde nám zákazník mohl specifikovat, jaké auto hledá. My jsme se ho potom snažili najít přes naše sítě dealerů. Tato funkce se stala u zákazníků stala velmi rychle populární. 


Warning: Undefined variable $displayForm in /data/web/virtuals/3598/virtual/www/domains/freshstart.cz/wp-content/themes/freshstart-theme-1.0.1/single-post.php on line 71

|