Závislost na práci ničí životy. Jak na workoholismus?

Jak na workoholismus? Hranice mezi chvályhodným pracantem a závislákem je tenká. Její překročení může výrazně snížit kvalitu vašeho života. Dejte si pozor ať se vaše zapálení nepřehoupne v něco vážnějšího.

workoholism 2x - Závislost na práci ničí životy. Jak na workoholismus?

Kdo je workoholik?


Workoholik je velmi zjednodušeně řečeno člověk závislý na své práci. Extrémní pracovní nasazení mu zpravidla způsobuje značnou nerovnováhu v životě a vede k celé řadě nežádoucích problémů.

Workoholismu častěji propadnou lidé s vyšším vzděláním ve vyšších funkcích, kde mají vysokou zodpovědnost za ostatní (například: policisté, lékaři, burzovní makléři, novináři apod.). Zároveň se workoholiky častěji stávají muži než ženy.

Workoholismus příznaky: Jak poznat workoholika?

  • Je pro něj těžké přestat pracovat, a to i během víkendů či svátků.
  • Neustále myslí na práci.
  • Nevěnuje se téměř žádným volnočasovým aktivitám, rodině nebo přátelům.
  • Trpí nedostatkem spánku, který vede k chronické únavě a dlouhodobému stresu.
  • Ignoruje zdravotní problémy vzniklé v důsledku stresu.
  • Nedokáže efektivně organizovat svůj čas.

Workoholismus příčiny


Ne z každého pracanta se automaticky musí stát workoholik. Závislost na práci ovlivňuje celá řada faktoru, mezi které patří:

  • toxická pracovní kultura (nadměrný tlak vedení na pracovní výkony a nasazení zaměstnanců),
  • perfekcionismus,
  • problémy v osobním životě (práce se stává záminkou pro útěk od starostí běžného života),
  • sklony k návykovému chování (někteří lidé jsou zkrátka náchylnější k závislostem obecně než jiní).

Workoholismus důsledky


Workoholismus jako každá jiná závislost má celu řadu negativních dopadů na kvalitu života. Nejčastěji se začnou projevovat:

  • zdravotní problémy – bolesti hlavy, zad, problémy s trávením apod.,
  • psychické problémy – úzkosti, deprese, podrážděnost apod.,
  • pocity izolovanosti a osamělosti způsobené nedostatkem kontaktu s blízkými,
  • problémy na pracovišti způsobeném špatným time managementem, ale i vyvíjením vysokých nároků na své kolegy.

Důsledky workoholismu rozhodně nejsou univerzální. Každý člověk může svou závislost na práci prožívat jinak. Ve většině případech je ale výsledkem snížení kvality života. Obecná nerovnováha, stres a zdravotní problémy přirozeně nemohou vyústit v jiný výsledek.

Většina workoholiků se po čase paradoxně začne potýkat se snížením produktivity a špatnými pracovními výsledkem. Důvodem je dlouhodobá chronická únava a nedostatek energie.

Jak se nestát workoholikem?


Bojíte se, že máte nakročeno do pekla workoholismu? Zkuste pár našich typů, které dokážou vaše extrémně pracovitého ducha udržet v lati.

1. Práce ano, ale odsud posud

Ano, pracujte, ale stanovte si jasné hranice. Workoholik zpravidla nedokáže rozlišit mezi pracovním a osobním životem. Je tedy důležité tyto dva světy jasně oddělit. Přesně si vymezte čas na práci i na volnočasové aktivity, a především nastavená pravidla dodržujte.

2. Nesnažte se stíhat všechno

Čím víc toho stihnete, tím víc práce se pravděpodobně objeví. Nedřete se od nevidím do nevidím, abyste během jednoho dne splnili i ten nejpodružnější úkol. Místo toho se naučte prioritizovat a řídit svůj čas. Nejen že se zbavíte tíhy nedokončených úkolů, ale zároveň budete v jejich plnění výrazně efektivnější.

Tip: Zorganizujte si čas s pomocí našeho podrobného návodu jak na time management .

3. Nezapomínejte odpočívat

Že si čas od času uděláte volno, neznamená, že jste lemra líná. Oddych například v podobě dovolené je důležitý pro obnovení energie a zregenerování nejen těla, ale i duše. Nebojte se alespoň na pár dní zahodit práci za hlavu.

4. Práce nesmí být vaším jediným koníčkem

Vaše práce vás baví? Jedině dobře. Ale najděte si i jiné koníčky, kterým se budete pravidelně věnovat. Stereotyp pracovních aktivit může vést ke ztrátě motivace a ve výsledku k syndromu vyhoření.

5. Mluvte

Máte pocit, že se pomalu ale jistě stáváte workoholikem? Svěřte se svým blízkým. Jestliže ale ani podpora okolí nepomůže, zvažte návštěvu odborníka.

Čím dřív začnete workoholismus řešit, tím snadněji se ho zbaví, a tím méně negativních dopadů bude mít na váš život. Máte pocit, že pracujete přespříliš, nebo že práce dokonce negativně ovlivňuje vaše zdraví? Je čas na změnu.


Warning: Undefined variable $displayForm in /data/web/virtuals/3598/virtual/www/domains/freshstart.cz/wp-content/themes/freshstart-theme-1.0.1/single-post.php on line 71

|