B2B nebo B2C? Jaký je mezi nimi rozdíl?
Už se odhodláváš vrhnout se do byznysu, ale ještě ses nerozhodl, jaký model podnikání využiješ? A víš vůbec, že běžní lidé vůbec nemusí být tvým cílovým zákazníkem? B2B a B2C určitě znáš, ale co ty ostatní? Čti dál a zjisti, jaké další modely je možné při podnikání použít.
Obecně se rozlišuje několik základních modelů podnikání, mezi které patří například B2C (Business-to-Consumer) nebo B2B (Business-to-Business). Vybraný model podnikání částečně určí, jak budeš svůj podnik řídit i jakou budeš volit marketingovou strategii.
Co je to B2B?
B2B model podnikání
B2B je zkratka pro Business-to-Business, tedy firma pro firmu. V praxi to znamená, že jedna firma poskytuje produkt či službu jiné firmě. Cílovou skupinou jsou obchodní společnosti, které nakupují produkty či služby pro obchod, výrobu nebo jiné podnikatelské aktivity.
Příklad:
Firma A je pekárna. Na výrobu svých produktů potřebuje mouku, mléko a další suroviny, které jsou nutné pro pečení. Firma B je mlynářská firma, která vyrábí mouku. Firma B dodává mouku firmě A. Firma B využívá B2B model podnikání.
A to je pouze jeden z mnoha příkladů. Kromě dodávek surovin sem řadíme například i technologické řešení a software nebo finanční služby.
Co je to B2C?
B2C model podnikání
B2C je zkratka pro Business-to-Consumer, někdy se používá i Business-to-Customer. Jedná se o nejběžnější model podnikání, se kterým jsi jistě seznámen i ty – firma prodává zákazníkovi. Cílovou skupinou jsou lidé, kteří nakupují výrobky či služby od firmy pro svou osobní potřebu.
Příklad: V obchodní pobočce firmy A (v pekárně) si koupím chleba. Firma A používá B2C model podnikání.
B2B nebo B2C? Rozdíl mezi B2B a B2C marketingem
Všechny rozdíly mezi B2B a B2C modelem podnikání směřují k tomu nejpodstatnějšímu – marketing. K oběma formám je totiž potřeba přistupovat docela jinak. Na začátek je nutné podotknout, že poptávka v modelu B2B je přímo ovlivněna poptávkou B2C. Tedy pokud zákazníci více nakupují u firmy, firma bude také potřebovat více kupovat zboží nebo vyrábět více produktů, a to znamená větší objednávky pro jejího dodavatele.
Co tedy nejvíce ovlivňuje B2B a B2C marketing?
- Nákupní proces
Způsob, jakým nakupují firmy se hodně liší od toho, jak nakupují běžní lidé. Zatímco firmy si své dodavatele strategicky a racionálně vybírají – zvažují cenu, vzdálenost, rychlost dodání a jiné aspekty –, lidé, kteří si pořizují věci sami pro sebe jsou častěji impulzivnější a obvykle se řídí emocemi či preferencemi.
- Objem a hodnota zboží
Už sis někdy byl v obchodě koupit 10 tun mouky? Asi ne, že? Ale pekárny to tak dělají velmi často, některé i každý den. Pokud si ty budeš chtít něco doma upéct, zřejmě si koupíš jeden max dva druhy mouky v kilovém balení a zaplatíš pár korun. Firma za svůj několika tunový nákup mouky zaplatí mnohonásobně víc.
Ačkoliv ti teď může přijít skvělá myšlenka prodávat firmám, abys víc utržil, nezapomeň, že v tom případě musíš také víc vyrobit.
- Obchodní vztahy
Pokud si firma najde svého dodavatele, se kterým je spokojená – dodávka zboží je vždy na čas, s dodavatelem je snadná komunikace a efektivní řešení problémů –, drží se ho a jen tak ho za někoho nevymění.
V případě modelu B2C mezi zákazníkem a firmou obvykle žádné hluboké vztahy nebývají. Někdo má sice svou oblíbenou značku, které dává přednost, ale zároveň se velmi často stává, že zboží ani nekupuje přímo od výrobce, ale přes maloobchod nebo velkoobchod.
- Přístup k marketingu
Jak už bylo zmíněno, v B2B si firmy vybírají velice pečlivě od koho budou nakupovat. Co se týče obsahu marketingu, je nutné využít hlavně informační hodnotu. Cílovým zákazníkem je firma, která hledá někoho, díky komu bude moci ve svém podnikání dále růst. Obrovsky důležité je taky budování důvěry, obzvlášť pokud je dodání tvého produktu či služby klíčovým prvkem jejího podnikání. Firmu na emocionální kampaň na sociálních sítích úplně neutáhneš, za to běžného člověka bys mohl.
U modelu B2C si obvykle můžeš dovolit být v marketingu méně formální a zábavnější. Ale není to psané pravidlo, ve spoustě odvětví B2C modelu stále vyhrává i seriózní marketing. Každopádně je v tomto případě potřeba být více přizpůsobivý a jít se současnými trendy – pokud jsi zákazníkův love brand, asi tě jen tak nevymění a dokáže s tebou přežít i krušnější období. Pokud ale ne, nebude dlouho váhat a nakoupí jinde. Obvykle to tak bývá i u B2B modelu. Firmě jde o zisk, nebude ztrácet čas s dodavatelem, který není schopný její poptávce vyhovět.
- Cílový zákazník
Tvým hlavním kritériem při volbě marketingové strategie by měl být typ cílového zákazníka. Jasně, u B2B je to firma a u B2C běžný člověk. Ale i přesto musíš rozlišit, jaký člověk. Pokud prodáváš věci pro miminka, nebudeš marketing zaměřovat na teenagery nebo starší lidi. Stejně tak je to i u B2B modelu. Tam je cílovým zákazníkem jednatel nebo manažer. Někdo, kdo rozhoduje o tom, zda firma obchod uzavře. I tyto osoby se mohou vzájemně lišit – na každého bude fungovat něco jiného.
Další modely podnikání
B2G (Business-to-Government)
V tomto modelu podnikání prodávají firmy své produkty či služby vládním institucím či úřadům. Jedná se například o dodávky zbraní armádě, poskytování IT služeb nebo výstavba infrastruktury.
C2C (Consumer-to-Consumer)
Prodával jsi někdy něco přes Bazoš, Aukro, Vinted nebo Marketplace na Facebooku? To je C2C. Nejčastěji se prostřednictvím tohoto modelu prodávají věci, které jsou už použité, ale stále v dobrém stavu a jejich vlastník už pro ně nemá využití. Věci jsou na online platformách často levnější a jejich přeprodej podporuje udržitelnější životní styl. Na druhou stranu tyto obchody nebývají nijak smluvně chráněné a stojí čistě na důvěře mezi jednotlivými stranami.
D2C (Direct-to-Consumer)
D2C model podnikání používají brandy, které chtějí být svým zákazníkům blíž – nevyužívají distribuční služby maloobchodů a velkoobchodů a prodávají přímo zákazníkovi. S ním se spojují nejčastěji přes online svět – webové stránky a sociální sítě, kde vystavují a propagují své produkty a služby.
Který model si pro své podnikání vybereš ty?
Související články
VYBíRáME čESKý NáSTROJ PRO E-MAIL MARKETING
08.12.2023