Jak začít podnikat bez peněz? Úspěch je blíž, než si myslíš 

Do podnikání se může pustit každý, a to klidně ještě dnes! Nevíš ale, kde sebrat počáteční kapitál? Nevěš hlavu. Existuje hromada možností, jak začít podnikat i bez peněz. Objev je spolu s novým článkem! 

Jak začít podnikat bez peněz? Úspěch je blíž, než si myslíš
Jak začít podnikat bez peněz?

Jak začít podnikat bez peněz? Zkus minimální produkt! 

Jeden ze skvělých způsobů, jak začít podnikat bez počátečního kapitálu, je minimální životaschopný produkt neboli MVP – minimum viable product. Z názvu lze vyvodit i jeho charakteristiku: 

  • minimum – základní, co nejjednodušší možná verze produktu 
  • viable – čili životaschopnost, produkt musí fungovat stejně dobře, jako kdyby šlo o jeho finální verzi  

Hlavní výhodou je, že tě minimální produkt nestojí majlant. Navíc si můžeš otestovat reálný zájem na trhu. V off-linu třeba začneš prodávat originální náušnice na trzích nebo ve stánku na festivalech a až potom si otevřeš krámek, kde budeš mít rozmanitější nabídku šperků všeho druhu. V digitální sféře lze například o situaci, kdy si opatříš jednoduché webovky nebo prototyp aplikace, kterou následně rozvíjíš.  

/ Založ si e-shop raz dva, stačí se držet základních kroků. /  

Jaké jsou výhody minimálního životaschopného produktu? 

  • Levnější než propracovaná, finální verze 
  • Méně riskuješ 
  • Jednodušší uvedení na trh 
  • Získáš zpětnou vazbu zákazníka 
  • Reálná situace na trhu 
  • Možnost dalšího růstu  

Díky tomu, že si projekt nejprve vyzkoušíš vést v menším měřítku a s menším budgetem, získáš cenné informace o reálné situaci na trhu. Navíc snáze rozhodneš o svých dalších krocích, při kterých už budeš muset operovat s mnohem většími částkami. 

/Vsaď na svou konkurenční výhodu a buď lepší než ostatní! / 

Jak podnikat bez kapitálu – úspěchy, které všichni dobře známe 

Minimální produkt můžeš využít v kterékoliv části svého podnikání, nicméně bývá nejčastější právě u start-upů.  

/ Věděl jsi, že podle studie z roku 2022 je důvodem nezdaru start-upů ze 47 % právě nedostatek financí? I proto je na začátku podnikání minimam viable product dobrá volba, jak neúspěchu předejít. /

Mnoho velkých firem začínalo právě v podobě osekané verze, které se postupem času podařilo vyšperkovat a dnes jde o celosvětově známé společnosti.  

  • Uber (toho času Ubercab) začínal s jasnou myšlenkou – propojovat řidiče a pasažéry v San Franciscu, kteří mířili stejným směrem a byli si geograficky blízko. Minimální produkt na začátku představoval jen GPS lokaci a vzájemné hodnocení řidiče a pasažéra. Dnes je firma známá po celém světě, a kromě původní služby dnes navíc nabízí i UberEats, kde lze objednat jídlo či nákup. 
  • I gigant jako je Facebook začínal jako MVP, a to v podobě Thefacebook. Mark Zuckerberg ho vyvinul, aby propojil studenty velkých univerzit – Harvardu, Stanfordu, Columbia University a Yalu. Po roce zjišťování se zdála být platforma natolik atraktivní, že ji zakladatel pustil do světa. Dnes ho denně používá více než 3 miliardy lidí po celém světě, a kromě uživatelů roste i množství funkcí, které Facebook poskytuje. 
  • Tinder zná dnes v podstatě každý. Věděl jsi ale, že původně vznikl bez ikonického swajpování? V první verzi se kromě profilové fotky a krátkého popisku v biu objevovaly tlačítka podobná těm, které znáš z přijímání hovorů na telefonu. Vyjadřovalo se jimi v podstatě totéž (zájem či nezájem) a minimální produkt byl na světě, i bez propracovaného uživatelského prostředí. Výborně se tím ukázalo, že nápad má šanci k vývoji. 
  • Dalším velkým hráčem, který začínal v podobě minimálního produktu je Pinterest. Původně tematické pinboardy vytvářeli pouze uživatelé, kteří je sdíleli s ostatními. Až postupem času se úspěšné MVP zaměřilo i na funkční stránku platformy – personalizovaný obsah nebo propracované hledání, například na nabídku podobných témat. Dnes je navíc možné spolupracovat na jedné nástěnce s více uživateli, což v režimu minimálního produktu byla vzdálená budoucnost.  

V čem podnikat bez kapitálu 

Některá odvětví jsou pro začátky podnikání z hlediska potřebných peněz výhodnější než jiná. Jaké to jsou? 

  • Dělej to, co umíš – focení, psaní, správa sociálních sítí, překlady, grafika… 
  • Vlastnoruční výrobky – může jít o obrazy, oblečení, kosmetiku nebo šperky, které můžeš prodávat na e-shopu nebo trzích 
  • Tvorba na sociálních sítích – zkusit můžeš Youtube, TikTok nebo Instagram 
  • Úklid, hlídání dětí a mazlíčků 
  • On-line i off-line doučování 
  • Konzultace – pokud máš rozšířené znalosti v určitém odvětví 
  • Dropshipping   
  • Psaní knihy či tvorba e-booku 
  • Pronájem chaty nebo volného pokoje 

I když se zdá, že počáteční investice do podnikání je klíčová, musíš mít také pevnou vůli a motivaci. „Často vítězí ti podnikatelé, kteří do všeho jdou iracionálně a věří svému nápadu a myšlence,“ zdůrazňuje ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády Lukáš Kovanda. Podle jeho slov je mnohdy na škodu, pokud se začínající podnikatelé upínají pouze na čísla.  

/Nejsi si jistý v kramflecích? Zjisti, jak začít podnikat při zaměstnání! / 

Nejlepší byznys, ať už s počátečním kapitálem či bez něj, je ten, v kterém zužitkuješ své znalosti a schopnosti. Kromě peněz by ti tak měl přinášet i radost. Pokud vstupuješ do podnikání, zaměř se na 5 základních kroků, které bys při vstupu do byznysového světa měl znát. 

|

Marketing Miner competitor research SEO tool

Související články