Jak začít podnikat bez peněz? Úspěch je blíž, než si myslíš
Do podnikání se může pustit každý, a to klidně ještě dnes! Nevíš ale, kde sebrat počáteční kapitál? Nevěš hlavu. Existuje hromada možností, jak začít podnikat i bez peněz. Objev je spolu s novým článkem!
Jak začít podnikat bez peněz? Zkus minimální produkt!
Jeden ze skvělých způsobů, jak začít podnikat bez počátečního kapitálu, je minimální životaschopný produkt neboli MVP – minimum viable product. Z názvu lze vyvodit i jeho charakteristiku:
- minimum – základní, co nejjednodušší možná verze produktu
- viable – čili životaschopnost, produkt musí fungovat stejně dobře, jako kdyby šlo o jeho finální verzi
Hlavní výhodou je, že tě minimální produkt nestojí majlant. Navíc si můžeš otestovat reálný zájem na trhu. V off-linu třeba začneš prodávat originální náušnice na trzích nebo ve stánku na festivalech a až potom si otevřeš krámek, kde budeš mít rozmanitější nabídku šperků všeho druhu. V digitální sféře lze například o situaci, kdy si opatříš jednoduché webovky nebo prototyp aplikace, kterou následně rozvíjíš.
/ Založ si e-shop raz dva, stačí se držet základních kroků. /
Jaké jsou výhody minimálního životaschopného produktu?
- Levnější než propracovaná, finální verze
- Méně riskuješ
- Jednodušší uvedení na trh
- Získáš zpětnou vazbu zákazníka
- Reálná situace na trhu
- Možnost dalšího růstu
Díky tomu, že si projekt nejprve vyzkoušíš vést v menším měřítku a s menším budgetem, získáš cenné informace o reálné situaci na trhu. Navíc snáze rozhodneš o svých dalších krocích, při kterých už budeš muset operovat s mnohem většími částkami.
/Vsaď na svou konkurenční výhodu a buď lepší než ostatní! /
Jak podnikat bez kapitálu – úspěchy, které všichni dobře známe
Minimální produkt můžeš využít v kterékoliv části svého podnikání, nicméně bývá nejčastější právě u start-upů.
/ Věděl jsi, že podle studie z roku 2022 je důvodem nezdaru start-upů ze 47 % právě nedostatek financí? I proto je na začátku podnikání minimam viable product dobrá volba, jak neúspěchu předejít. /
Mnoho velkých firem začínalo právě v podobě osekané verze, které se postupem času podařilo vyšperkovat a dnes jde o celosvětově známé společnosti.
- Uber (toho času Ubercab) začínal s jasnou myšlenkou – propojovat řidiče a pasažéry v San Franciscu, kteří mířili stejným směrem a byli si geograficky blízko. Minimální produkt na začátku představoval jen GPS lokaci a vzájemné hodnocení řidiče a pasažéra. Dnes je firma známá po celém světě, a kromě původní služby dnes navíc nabízí i UberEats, kde lze objednat jídlo či nákup.
- I gigant jako je Facebook začínal jako MVP, a to v podobě Thefacebook. Mark Zuckerberg ho vyvinul, aby propojil studenty velkých univerzit – Harvardu, Stanfordu, Columbia University a Yalu. Po roce zjišťování se zdála být platforma natolik atraktivní, že ji zakladatel pustil do světa. Dnes ho denně používá více než 3 miliardy lidí po celém světě, a kromě uživatelů roste i množství funkcí, které Facebook poskytuje.
- Tinder zná dnes v podstatě každý. Věděl jsi ale, že původně vznikl bez ikonického swajpování? V první verzi se kromě profilové fotky a krátkého popisku v biu objevovaly tlačítka podobná těm, které znáš z přijímání hovorů na telefonu. Vyjadřovalo se jimi v podstatě totéž (zájem či nezájem) a minimální produkt byl na světě, i bez propracovaného uživatelského prostředí. Výborně se tím ukázalo, že nápad má šanci k vývoji.
- Dalším velkým hráčem, který začínal v podobě minimálního produktu je Pinterest. Původně tematické pinboardy vytvářeli pouze uživatelé, kteří je sdíleli s ostatními. Až postupem času se úspěšné MVP zaměřilo i na funkční stránku platformy – personalizovaný obsah nebo propracované hledání, například na nabídku podobných témat. Dnes je navíc možné spolupracovat na jedné nástěnce s více uživateli, což v režimu minimálního produktu byla vzdálená budoucnost.
V čem podnikat bez kapitálu
Některá odvětví jsou pro začátky podnikání z hlediska potřebných peněz výhodnější než jiná. Jaké to jsou?
- Dělej to, co umíš – focení, psaní, správa sociálních sítí, překlady, grafika…
- Vlastnoruční výrobky – může jít o obrazy, oblečení, kosmetiku nebo šperky, které můžeš prodávat na e-shopu nebo trzích
- Tvorba na sociálních sítích – zkusit můžeš Youtube, TikTok nebo Instagram
- Úklid, hlídání dětí a mazlíčků
- On-line i off-line doučování
- Konzultace – pokud máš rozšířené znalosti v určitém odvětví
- Dropshipping
- Psaní knihy či tvorba e-booku
- Pronájem chaty nebo volného pokoje
I když se zdá, že počáteční investice do podnikání je klíčová, musíš mít také pevnou vůli a motivaci. „Často vítězí ti podnikatelé, kteří do všeho jdou iracionálně a věří svému nápadu a myšlence,“ zdůrazňuje ekonom Trinity Bank a člen Národní ekonomické rady vlády Lukáš Kovanda. Podle jeho slov je mnohdy na škodu, pokud se začínající podnikatelé upínají pouze na čísla.
/Nejsi si jistý v kramflecích? Zjisti, jak začít podnikat při zaměstnání! /
Nejlepší byznys, ať už s počátečním kapitálem či bez něj, je ten, v kterém zužitkuješ své znalosti a schopnosti. Kromě peněz by ti tak měl přinášet i radost. Pokud vstupuješ do podnikání, zaměř se na 5 základních kroků, které bys při vstupu do byznysového světa měl znát.
Související články
KURáTORSTVí NENí JEN TVORBA VýSTAV
20.02.2023