Jak na virální marketing: 4 výhody jeho využití v podnikání

Virální marketing je technika, při které se sdělení šíří organicky tím, že si ho příjemci posílají mezi sebou nebo se stane součástí běžných rozhovorů. Hlavní náplní je virální obsah, tedy ten, který se lavinovitě šíří. Jde například o videa, obrázky nebo memy. Pro tento typ marketingu je internet a sociální sítě skvělou živnou půdou. Zjistěte, jak funguje a využijte ho v podnikání ve svůj prospěch.

virální marketing

Jak viral marketing funguje – roli hraje příprava i štěstí

Vytvořit obsah, který se může stát virálním není samo o sobě tak složité. Dopředu si musíte promyslet, na jaký typ publika cílíte a jaký druh obsahu chcete vytvořit. Pak svůj produkt sdílíte a už musíte jen čekat, jestli se obsah uchytí nebo ne. Neodmyslitelnou součástí je také dílo náhody či štěstí. I sebelepší příspěvek může zaniknout a virálem se naopak může stát i video, které nemělo původně sloužit účelům virálního marketingu.

Polévání studenou vodou jako zdařilý příklad 

Příkladem vydařeného virálního marketingu je třeba ice bucket challenge, která se po sítích šířila v roce 2014. Cílem bylo vyzdvihnout amyotrofickou laterální sklerózu (ALS), onemocnění, při kterém zanikají nervové buňky mozku a míchy. Internet se plnil videi, při kterých si jedinci vylévali na hlavu kbelík ledové vody a vyzívali své kamarády a známé, aby ve výzvě pokračovali. V případě, že nominovaní do 24 hodin takové video nenatočili, měli darovat 100 dolarů na výzkum pro organizaci ALS Association. Viral marketing byl v tomto případě tak úspěšný, že se do něj zapojili i celosvětově známé osobnosti, jako Mark Zuckerberg, Bill Gates nebo Elon Musk. Celkově se tak na výzkum ALS podařilo vybrat 115 milionů dolarů. 

Pravidla pro tvorbu obsahu pro viral marketing

Na prvním místě nesmí při tvorbě virálu chybět kreativita. Dále dobře fungují obsahy, které nesou emocionální náboj a směle komunikují mnohdy kontroverzní myšlenku. I proto se virálním často stávají vtipné nebo třeba erotické obsahy. Klíčovým prvkem je také dobré načasování. Vyplatí se tedy držet krok s aktuálními trendy nebo při využívání nových písniček. 

Myslete také na to, aby byl obsah snadno šiřitelný. Virální marketing se mnohdy dává do souvislosti s e-mailem, který si uživatelé mohli řetězově rozesílat. V současné době jde při viral marketingu zejména o dosah skrze sociální sítě. 

Lepší než do éteru hrnout velké množství málo kvalitního obsahu, zkuste se zaměřit na správný content ve správný čas.

4 hlavní výhody virálního marketingu

  • Je levný: Hlavní práci udělají sami uživatelé, kteří sdělení šíří. Můžete škrtnou náklady na distribuci nebo investici do reklamního prostoru.
  • Může oslovit hodně lidí: V České republice využívá internet více než 8 milionů lidí, což je více než 85 % populace. Potenciální dosah sdělení je tedy obrovský. S tím souvisí i šance na zvýšení prodeje.
  • Vylepšuje povědomí o značce: Díky masivnímu šíření obsahu se vaše značka dostane do povědomí mnoha lidí. V případě, že video nebo obrázek pošlou dál si ke značce mohou vytvořit bližší vztah. 
  • Není otravný: Využití viral marketingu je méně invazivní než klasická reklama. Šiřitelé obsahu jsou uživatelé internetu nebo sociálních sítí a oni sami rozhodují o tom, zda se účastní dalšího sdílení nebo ne. 

… druhá strana mince

  • Neočekávatelná odezva: Reakce, kterou si od publikování slibujete nemusí být zcela pozitivní. Efekt tedy bude buď nulový, v horším případě negativní.
  • Ztráta kontroly: V momentě, kdy vypustíte virální obsah do světa, začne si žít svým vlastním životem a vy nad ním ztratíte kontrolu. Následné úpravy nebo vysvětlování záměru už původní sdělení nedožene.
  • Větší dosah se nerovná větším tržbám: Zvýšení dosahu se ne vždy může promítnout i vyšších tržbách.  

Virální marketing a podnikání mají jeden společný rys, kterým je nejistota. I když si můžete při tvorbě obsahu dát velkou práci, je zde riziko, že se video či fotka zkrátka neujmou. Je ale mnoho věcí, ve kterých je viral marketing inspirativní a pokud nebude vaším jediným marketingovým nástrojem, není důvod se mu vyhýbat. Buďte hraví, kreativní a nechte náhodu a internet, aby chvíli pracovali za vás. 

|

Marketing Miner competitor research SEO tool

Související články