FMCG v kostce – 8 tipů na podnikání s rychloobrátkovým zbožím    

FMCG je zkratka pro Fast-Moving Consumer Goods neboli rychloobrátkové spotřební zboží. Jde o produkty, které se vyznačují nízkou trvanlivostí a jejich kvalita klesá v řádech dnů, týdnů maximálně měsíců. Co bys měl o FMCG vědět, než se do něj pustíš a jak na úspěšné podnikání v těchto vodách?  

fmcg
FMCG: co to je rychloobrátkové spotřební zboží?

Co to vůbec FMCG je? 

Rychloobrátkové zboží je takové, které se musí co nejrychleji prodat a nahradit čerstvější verzí. Jde třeba o pečivo, nápoje, hygienické pomůcky nebo léčiva. Podnikání v tomto oboru spočívá v prodeji a spotřebě zboží ve velkém množství a za relativně nízkou cenu. Dynamika tohoto oboru je dána krátkou trvanlivostí zboží. 

Na trhu s rychloobrátkovým zbožím většinou dominují dobře známé značky, a to až v 75 % případů. Nadnárodní společnosti mají u zákazníka vybudovanou pověst, která způsobuje to, že člověk z regálu vybere bez delšího rozmýšlení jemu dobře známou značku namísto zkoušení něčeho nového. 

Pro tvou představu mluvíme například o společnosti Nestlé. Díky tomu, že značku lidé dobře znají, je z ní potravinářský obr fungující ve 188 zemích světa.  

/Kdo může za drahé potraviny? Pusť si o tématu epizodu ze seriálu Ekonomie polopatě s ekonomem Lukášem Kovandou! / 

Jak na úspěšný FMCG byznys? 

Klíčové body pro úspěšného obchodníka v této oblasti vycházejí z charakteristik FMCG jako takového. Na co by se tedy podnikatel s rychloobrátkovým zbožím měl zaměřit?  

8 tipů na úspěšné podnikání s rychloobrátkovým zbožím 

  1. Nabízej to, po čem je na trhu poptávka. Tak jako v každém jiném business modelu, i v případě rychloobrátkového zboží jde primárně o zákazníka. Respektive o jeho potřeby, které se jako podnikatel snažíš naplnit.  

/Nenech, aby tvůj byznys řídila náhoda a vytvoř si vítězný podnikatelský plán! / 

  1. Jedno z hlavních pravidel podnikání s rychloobrátkovým spotřebním zbožím je prodej s nízkou marží. Zároveň je nutné přemýšlet i nad otázkou, jak být cenově dostupný, aby se produkt uchytil ve vysoce konkurenčním prostředí. Proto se zaměř i na to, aby byla cena výrobku optimálně nastavena – jak pro tebe, tak pro zákazníka.  
  1. Při podnikání v odvětví FMCG platí, že více je vždy více. Snaž se prodat maximum produktů, aniž by klesla jejich kvalita. Čas je tvůj nepřítel, proto musíš jednat rychle a pružně reagovat na podmínky trhu.  
  1. Buď flexibilní a neboj se používat různé prodejní kanály. Kromě klasické kamenné prodejny neuděláš krok stranou s promakaným on-line prostředím. Nemusí jít přitom jen o e-shop – už jsi slyšel o kouzlu zvaném social media marketing?      
  1. Pro nejefektivnější chod FMCG podniku zajisti rozsáhnou distribuci. Snad každý podnikatel chce svůj byznys dále rozšiřovat. V ideálním případě se tak můžeš ve svém podnikání dostat mimo Českou kotlinu. V případě geografické expanze proto mysli i na to, aby prodej fungoval co nejlépe i za hranicemi.  
  1. FMCG má specifické nároky na uskladnění, proto je na místě přemýšlet efektivně nejen o distribuci, ale i balení a skladování. Je to dáno vysokou obrátkovostí, což je stav, kdy se zásoby rychle spotřebovávají a nahrazují je jejich novější verze.  
  1. Zaměř se na budování silné značky. Jak jsme již nastínili, velká část rychloobrátkového zboží se prodá na základě povědomí o značce. To ovšem neznamená, že nemáš šanci! Kvalitní a dobře cílený marketing udělá velkou část práce za tebe.  

/Svěř svůj marketing do rukou profíků a přeskoč k poslednímu kroku! / 

  1. Najdi svou konkurenční výhodu. Tou může být v těchto vodách například důraz na udržitelnost. Velké podniky sice mají moc nad enviromentální stránkou věci, ale ne vždy takové závazky plní. V praktické rovině může jít o obaly z recyklovatelných materiálů či snížení odpadu při výrobě.   

/Nepřehlédni ani další rady, jak vyzrát nad konkurencí. /  

Prodej rychloobrátkového zboží nasedá na dnešní rychlou dobu v globalizovaném světě. Vzhledem k celosvětovým koncernům, které si již vybudovaly u zákazníků své jméno, není pro začínající podnikatele start v této oblasti vůbec jednoduchý.  Přesto nejsou nováčci ve FMCG výjimkou. Drž se základních tipů, které ti pomohou se začátky podnikání a jdi si za svým! 

|

Marketing Miner competitor research SEO tool

Související články