Elektromobily nejsou pro každého. Do roku 2035 se to nezmění, tvrdí mladý podnikatel
AutosEU je firma zaměřující se na trh s elektrickými a hybridními vozidly. „S elektromobily to není tak jednoznačné, jak se svět snaží naznačit,“ říká zakladatel firmy Jakub Hotěk. V rozhovoru objasní nejen to, jak vnímá Greandeal, ale i na co si dát při výběru elektroauta pozor.
Nebaví tě číst? Koukni na rozhovor!
Proč ses rozhodl založit firmu s elektromobily?
V devatenácti jsem se učil programovat. Jsem nadšenec do aut, takže jsem si naprogramoval svoji vlastní podobu inzercí pro auta. První verze byla děsná. Mým cílem nebylo udělat z toho byznys. Měl jsem web a postupem času jsem tam začal přidávat i obsah s elektromobily. Napsal jsem o Tesle a přidal jsem k tomu i své vlastní poznatky. Později jsem na platformu přidal i dealery aut. Ze začátku o to zájem nebyl. Po maturitě jsem se projektu začal více věnovat, předělal jsem ho, a nakonec se zapojilo i několik dealerů z Nizozemska. V roce 2020 jsme z toho udělali společnost s ručením omezeným. V té době už jsme měli velkou návštěvnost, především ze zemí Beneluxu.
Z jakého důvodu jsi zvolil zrovna Benelux?
Ze začátku bylo Nizozemí jasná volba, protože je průkopníkem v užívání elektrických vozidel. Moji rodiče navíc žijí v Belgii, takže pro mě bylo jednodušší shánět kontakty v této oblasti. Snažil jsem se působit i v Německu, ale tam je infrastruktura inzercí tak obsáhlá, že by pro nás bylo těžké se prosadit.
V čem se tvoje platforma odlišuje?
Pokud se člověk rozhoduje o koupi elektrického či hybridního vozidla, nemusí vždy najít to, co hledá na území jednoho státu. AutosEU umožňuje nahlédnout do nabídek několika zemí a ulehčuje tak kupujícímu hledání.
Jsou elektromobily pro každého?
Určitě ne. V mnoha zemích není dobrá infrastruktura a lidé nemají možnosti nabíjení svých vozidel, o zvyšujících se cenách elektřiny nemluvě. Elektrické auto nemůže být jediným vozidlem pro rodinu. Pro spoustu lidí jsou momentálně nejvýhodnější volbou hybridní auta. Dále je nutné zvážit, kolik toho denně najezdíte, jestli se pohybujete jen po městě nebo na delších tratích. Není to tak jednoznačné, jak se svět snaží naznačit.
„Nejvýhodnější volbou jsou momentálně hybridní auta.“
Podle jakých kritérií je vhodné vybírat elektromobil?
Při koupi ojetých vozidel je nejdůležitější zjistit, jak je na tom baterka. Není na tom nic složitého. Příslušný odborník napojí počítač na auto a zjistí, jakou kapacitu baterie má. Například u starších vozidel z roku 2012 doporučuji nejít pod sedmdesát procent kapacity baterie. U elektrických vozidel je ta nevýhoda, že baterie se většinou musí vyměňovat jako celek, což vás může vyjít klidně na čtyři sta tisíc korun. Dále je vhodné zkontrolovat tlumiče a infotainment. Přednost elektromobilů, především Tesel je jejich digitalizace. Můžete tak jednoduše zjistit, jak na tom jsou.
Jaký máš názor na Greendeal, který má začít platit v roce 2035?
Greendeal, který znamená zákaz spalovacích motorů, nevnímám úplně pozitivně. Již jsem zmínil, že elektrická vozidla nejsou pro každého a mám pocit, že se to do roku 2035 nezmění. Nepůjde to především skrze nedokonalou infrastrukturu. Z hlediska vývoje technologií a přijmutí legislativy bude ještě trvat, než budou moct lidé jezdit jen auty na elektřinu.
Jsou elektrická vozidla ekologičtější než běžná auta?
Ve skutečnosti to tak není. Argument, že spotřebovávají elektřinu, a ne ropu je pravdivý, ale i elektřina se musí někde vyrobit. V České republice nemáme obnovitelné zdroje. Stále se spoléháme na uhlí a ropu. Elektrická vozidla jsou ekologičtější, ale ne o tolik, o kolik tvrdí politici a prodejci. A také se nemluví o bateriích a jak se jich zbavit. Zatím k tomu neslouží žádný ekologický způsob. Je to velký problém, který zatím není vyřešený.
„Elektrická vozidla jsou ekologičtější, ale ne o tolik, o kolik tvrdí politici a prodejci.“
Jaké máš další plány?
Momentálně působíme jako malý startup a hledáme investory. Do budoucna chceme vytvořit sofistikovanější systémy, které by umožňovaly lehčí převoz.