Social media marketing: 4 tipy jak na sociální sítě

Chceš, aby byl tvůj byznys víc vidět? Zaměř se na marketing na sociálních sítích! Socky jsou nedílnou součástí dnešního světa. Proto se i marketingové snahy přesunuly tam. Pro fungující byznys je skoro až nemyslitelné, že by na sítích nebyl. Zjisti v novém článku, jaké možnosti social media marketing nabízí.

FreshStart-Social media marketing_ 4 tipy jak na sociální sítě-SEO článek 2
Social media marketing

Co je marketing na sociálních sítích?

Marketing na sociálních sítích neboli social media marketing (SMM), spočívá ve využití platforem sociálních médií k propagaci produktu nebo služby. Sociální sítě jsou postavené na algoritmech, které uživatelům určují, jaké příspěvky se jim budou zobrazovat. Podle toho se uživatelům může zobrazovat marketingový obsah šitý přímo na míru.

Social media marketing tipy

Sociální sítě mohou být silným kanálem, skrze který oslovíš nové zákazníky a zahájíš interakci s velkým publikem. To pomůže zvýšit povědomí o značce a spolu s tím nakopnout prodej. Nejprve si ale musíš udělat jasno v tom, jaké jsou cíle tvého podniku a čeho chceš pomocí social media marketingu dosáhnout.

1. Definuj si cílovku

Dobře určená cílová skupina je základ. Nejlepší je, představit si zákazníka na druhé straně sítí jako člověka z masa a kostí. Zkus ho popsat pomocí několika otázek:

  • Jaký je věk tvého zákazníka?
  • Kde bydlí?
  • Kolik přibližně vydělává?
  • V jakém pracuje odvětví a co ho zajímá ve volném čase?
  • Proč chodí na sociální sítě a jaký obsah sleduje?

2. Kvalitní obsah je základ

Nalaď se na svoji cílovku a vytvoř originální příspěvky, které ji osloví. Obrázky, videa i texty mohou nést skvělou message, bez kvalitního a zajímavého zpracování se ale bohužel ztratí v zahlceném feedu. Neboj se být kreativní, jen tak bude mít tvůj obsah potenciál k dalšímu sdílení.

/Chceš zabrousit do vod viral marketingu? S chutí do toho! /

Právě obsah a cílovka určují, na jaké síti bude sociální marketing nejlépe fungovat.

Popis jednotlivých sociálních sítí

/B2B model podnikání je možná cesta právě pro tebe. /

3. Věnuj pozornost konkurenci

Koncepce social media marketingu, kterou používají tví konkurenti, je důležitá i pro tebe. Ať už vás spojuje sféra, ve které podnikáte nebo cílovka, musíš se zaměřit na to, v čem je tvá firma jedinečná. Navíc se při analýze konkurenčního prostředí dozvíš, co funguje a v čem naopak konkurence pokulhává. Bez toho, aniž bys poznal svého rivala, úspěšnou marketingovou kampaň na sociálních sítích nepostavíš.

/Nevíš, kde začít? Zkus začít u sebe se SWOT analýzou. /

4. Průběžně kontroluj zvolenou strategii

Smysl SMM je i v tom, že získáš data o svých klientech. Získané informace ti umožní analyzovat výsledky a podle toho upravovat strategii. Třeba zjistíš, že si na začátku zvolil špatný typ obsahu a vydáš se jiným směrem. 

Které ukazele ti prozradí, jestli jsi na dobré cestě?

  • Engagement rate – Sdílení, komentáře, lajkování a jakákoliv interakce s tvojí značkou je známkou dobré strategie. Ale pozor –  když si sledující nakoupíš, nebudou na tvém profilu aktivní a tvůj ER bude nízký. Na cestě k úspěchu je to krok zpátky.
  • Organický dosah – Víš, kolik lidí vidělo tvůj příspěvek nebo fotku, aniž bys za to platil? Díky ukazateli organického dosahu to zjistíš.
  • Konverze – Uživatelé provedou akci, kterou jsi chtěl. Zakoupí si díky tvým příspěvkům tvůj produkt, službu nebo se třeba zaregistrují v e-shopu.

Obecně platí jednoduché pravidlo – čím vyšší jsou hodnoty ukazatelů, tím lépe pro tvoji strategii.

Sociální marketing: příklady

Ať už zapneš jakoukoliv sociální síť, valí se na tebe nekonečné množství příspěvků, obrázků a videí. S rostoucím množstvím obsahu ale na sítích roste i konkurence. I proto je fajn se do této oblasti více ponořit.

Co všechno je SMM?

Oznamuješ na sítích nový produkt nebo službu? Odpovídáš na komentáře, DMs nebo jen přidáváš reakce na zprávy? To všechno spadá do ranku social media marketingu. Navíc, když interaguješ se zákazníky (ať už stávajícími nebo oslovuješ ty nové), formuješ tím tvář značky. Uživatelé si skrze příspěvky udělají obrázek o tom, jaké ve firmě propaguješ hodnoty. Zákazníci podvědomě začnou mít ke značce emoce. A to není ve světě obchodu málo.

Marketing na sociální sítích se stává populárnější jak pro lidi z byznysu, tak pro výzkumníky. V akademické sféře i mimo ni se můžeš setkat s pojmy e-marketing nebo digitální marketing. V praxi jde ale o totéž.

Výhody a nevýhody social media marketingu

Marketing na sociálních sítích – výhody a nevýhody v kostce

Mezi často skloňovaná pozitiva social media marketingu patří v prvé řadě vztah se zákazníky. Komunikace, vytváření emočního pouta a loajalita jsou klíčové předpoklady dobře fungujícího podniku.

Pro začínající podnikatele je social media marketing výborný způsob, jak o sobě a své práci dát vědět. Sociální sítě jsou většinou zadarmo. SMM sice vyžaduje minimálně tvůj čas, ideálně i nějaké finance, ale je obecně považovaný za levnou marketingovou metodu.

Na druhé straně stojí mínusy, které jsou často nepředvídatelné a jen těžko ovlivnitelné. Například změny v algoritmech mohou způsobit to, že se příspěvek na platformě ztratí. Proto je na místě znát specifika jednotlivých sociálních sítí a s tím dále pracovat. Tím se zvýší šance na úspěch.

Je třeba si uvědomit, že na sítích jsou vidět nejen komentáře spokojených, ale i těch nespokojených zákazníků. Negativní zpětná vazba je v případě sociálních médií zviditelněná. Proto musíš zvládat komunikaci i s nespokojenými zákazníky. Abys ubránil dobré jméno značky, reaguj na takové komentáře trpělivě a slušně (i když to není vždycky nejjednodušší).

Digitální svět nabízí podnikatelům několik osvědčených nástrojů na úspěch. Jedním z nich je i social media marketing. Možná nebudeš mít nejvíc followerů na Instagramu, ale s větší viditelností na sociálních sítích můžeš být úspěšnější i v byznyse. A jestli máš chuť investovat, najdi influencera, který ti s propagací tvojí značky pomůže.

|

Marketing Miner competitor research SEO tool

Související články