Jak ti pomůže influencer marketing zvýšit prodeje?
Influencer marketing je šikovný nástroj, který ti pomůže nejen zvýšit prodeje, ale i rozšířit povědomí o značce. Co je to za zázrak a jak ho efektivně využít, se dočteš v článku.
Co je influencer marketing a kdo je influencer?
Influencer marketing je jednoduše řečeno forma propagace prostřednictvím influencerů. Nikoliv však samozvaných YouTubových celebritek, ale lidí, kteří mají skutečný vliv na ostatní. Ne nadarmo totiž slovo influencer pochází z anglického slova influence neboli vliv.
Právě prostřednictvím influencerů můžeš zpropagovat jak svou značku, tak i produkt nebo službu. Konkrétně tak, že je umístíš do příspěvků osobností světa sociálních sítí. Samozřejmě po domluvě.
Influencer marketing jako staro-nový nástroj podnikatelů. V čem je jeho kouzlo?
Nespornou výhodou takové formy propagace je důvěra, kterou mají sledující ve své vyvolené influencery. Dnes je sice influencer marketing spojován s rozvojem internetu a primárně sociálních sítí, ale ve skutečnosti má své kořeny mnohem dále v historii.
Funguje na nejosvědčenější formě marketingu zvané WOM (word of mouth), kterou ve svých začátcích hojně využíval například Red Bull. Spoléhá na to, že lidé nejvíc důvěřují lidem. A proto jakýkoliv produkt, který je pozitivně propagován ústně, respektive prostřednictvím jiné osoby, koncoví zákazníci automaticky přijmou mnohem lépe a důvěřují mu více, než kdyby jej viděli v běžné reklamě.
Stejně funguje influencer marketing i dnes. Ovšem v online prostředí. Lidé na sociálních sítích sledují influencery dobrovolně a vzniká tak mezi nimi určitá forma vztahu. Důvěra sledujících v influencery se následně snáze přelévá v důvěru v samotný produkt či značku.
Jak nastartovat influencer marketing?
Influencer marketing pravděpodobně nerozjedeš přes noc. Drž se ale našich kroků a za nedlouho tvá firma prorazí do virtuálního světa sociálních sítí.
- Zodpověz si hlavní otázky
Jaký máš cíl?
Chceš zvýšit tržby? Dostat svou značku do povědomí? Najít si stálé zákazníky? Nebo všechno najednou? Ať už je to cokoliv, měl bys v tom mít jasno.
Jaký máš budget?
V porovnání s účinností jiných marketingových prostředků jde o relativně levnou formu, jak se zvýraznit nebo získat zákazníky. Rozpočet ale výrazně ovlivní tvou strategie (viz níže). Proto si dopředu rozmysli, kolik jsi do nové formy propagace ochoten investovat.
Jakou máš cílovku?
Otázka cílového zákazníka je klíčová nejen v influencer marketingu. Když nevíš, na koho cílíš, nevíš ani jak máš mířit.
- Najdi správného influencera
Základem je najít ideálního influencera pro produkt či služby. Nechceš sportovní vybavení propagovat na profilu food blogerky. I když by se tam pár sportovních nadšenců asi našlo, valná většina si raději zaleze mlsat do dobré restaurace. Jinými slovy hledej influencera, který promlouvá přesně k tvé cílovce.
Tip: Popros influencera, ať ti pošle přehled svých sociálních sítí.
Rozhodující je i dosah. Influenceři se dělí do tří kategorií podle počtu followerů:
- nanoinfluencery: počet followerů se pohybuje kolem 1 000,
- mikroinfluencery: mají cca 1 000 až 30 000 followerů,
- influencery: mají více než 30 000 followerů,
- celebrity: mají až stovky tisíc followerů.
Přirozeně čím víc sledujících, tím větší dosah. Jenže s počtem sledujících rostou i náklady na influencer marketing. Zatímco mezi mikroinfluencery snadno najdeš dobré duše, co tě zpropagují za barter, na celebrity si budeš muset připravit slušně napěchovanou peněženku.
V začátcích, kdy tvůj byznys zatím nevynáší miliony, je lepší se spokojit sice s menším ale levnějším influencerem. Za prvé ti taková spolupráce dá možnost prozkoumat neznámé vody marketingu sociálních sítích a za druhé při prvním nezdaru zapláčeš jenom ty, a ne tvoje konto.
Pozor: Ani počet sledujících nemusí vypovídat o popularitě. V 21. století se dá koupit vše a followeři nejsou výjimkou. Proto zkontroluj i tzv. engagement rate neboli počet aktivních sledujících. Průměr se pohybuje kolem 3 %. Tedy z 10 000 sledujících by jich mělo být alespoň 3 000 aktivních.
- Vyber správnou formu spolupráce
Existuje hned několik typů spolupráce, ze kterých si můžeš vybrat:
Barter
Klasika v podobě něco za něco – nejčastěji výměnou za produkt či službu. Ideální pro menší podnikatele, kteří nemají budget na velké kampaně. Přistoupí na ni ale zpravidla jen menší influenceři s nižšími počty sledujících.
Exkluzivní obsah
Influencerovi nabídneš to, co nikdo jiný nemá (nejnovější informace, jedinečný produkt apod.), čímž mu dáš možnost odlišit se a vyniknout. Tím, že poskytneš influencerovi něco jedinečného, ušetříš za propagaci. Formu exkluzivního obsahu využij, když zavádíš nějakou novinku.
Produkt placement
Nenápadná forma reklamy, přirozeně zakomponovaná do obsahu influencera – a v případě české kinematografie i do klasik jako jsou Rafťáci nebo Účastníci zájezdu. Na první pohled není zřejmé, že jde o reklamu. V momentě, kdy divák produkt placement odhalí, se ale může cítit podveden a reklamu začne vnímat negativně.
Ambasadorství značky
Dlouhodobá forma spolupráce, kdy se influencer stane nejen tváří značky, ale i nositelem jejích hodnot. V takovém případě vybírej skutečně reprezentativního kandidáta, který stoprocentně souzní s charakteristikou tvojí značky. Protože právě on nejvíce ovlivní, jak značku tvoje cílovku bude vnímat.
Eventy
Pořádáš pravidelně akce a eventy? Přítomnost známého influencera ti pomůže nejen s jejich propagací, ale i se zvýšením návštěvnosti.
Soutěže
Velmi oblíbená forma, kdy influenceři nabízejí svým sledující slevy na nákup tvých produktů, což zpravidla velmi úspěšně posiluje prodeje. Ale pozor! Se soutěžemi opatrně. Mohou ti sice rychle získat vysoké počty sledujících. Po skončení soutěže se z nich ale rychle stanou neaktivní followeři, kteří na tvoji značku brzy zapomenou.
Vlastní produkt
S pomocí influencera nebo přímo pro něj vytvoř jedinečný produkt. Influencer se sice nestane tváří celé značky, ale bude reprezentovat alespoň její část, což se může pozitivně odrazit na vnímání celé firmy. Navíc influenceři budou své vlastní produkty prezentovat rádi a možná i zadarmo.
Převzetí účtu
Influencer si vezme pod křídla celé tvé sociální sítě – správu, tvorbu obsahu apod. Jestli jsi ve světě sociální sítí ztracen stejně jako Alenka v říši divů, tak je rozumnější nechat vše na odborníkovi. Nejen, že získáš další možnost propagace, ale tvé účty budou v dobrých rukách. Počítej však s tím, že správa socials nebude zadarmo.
Hostování
Influencer přijde na tvé sociální sítě jenom na skok. Udělej s ním rozhovor, life stream nebo natoč krátké storíčko. Získáš tak kvalitní obsah pro své publikum a ve většině případech i zdarma přesdílení na profilu známého influencera.
Affiliate marketing
O tom, jak funguje Affiliate marketing budeme psát v dalších článcích, tak nás nezapomeň sledovat. V zásadě jde ale o formu spolupráce, kdy si influencer vezme odměnu za každý nákup, který pomohl uskutečnit. Máš tak jistotu, že zaplatíš jen za propagaci, která ti skutečně přinesla úspěch.
Public relations
Influencer tě zpropaguje během svých výstupů v jiných médiích – dostaneš se tak za hranice sociálních sítí.
- Nastav podmínky
Stejně jako v případě jiných spoluprací, i v případě influencer marketingu si vše ošetři smlouvou. V té by neměly chybět dojednané otázky týkající se:
- podmínek spolupráce,
- rozsahu a formy spolupráce,
- finanční či nefinanční odměny influencera,
- odpovědnosti influencera,
- penalizace za případné nedodržení či porušení smlouvy.
Kolik stojí influencer marketing?
Ceny si každý influencer určuje sám podle exkluzivity a času, který musí propagaci věnovat. Nenech se ale vzít na hůl. Máme pro tebe přehled průměrných finančních odměn podle velikostí profilu:
- nanoinfluenceři: zpravidla barter,
- mikroinfluenceři: barter nebo 600 až 1 500 Kč za příspěvek,
- influenceři: přes 2 000 Kč za příspěvek,
- celebrity: individuální odměna, která se může vyšplhat na tisíce korun za jedinou zmínku ve stories.
Možností, jak využít influencer marketing je celá řada. Oslovení influencera má význam pouze tehdy, pokud je člověk ke spolupráci pečlivě vybraný. V případě, že se vaše cílové skupiny potkávají, máš velkou šanci propagovat značku i své produkty skutečně efektivně. Pokud si stále nejsi jistý, jak na to, nebo zkrátka nemáš čas, zkus marketingovou agenturu a nech to na odbornících.
Související články
JAK NA PR čLáNEK? 5 RAD
08.05.2023
CO JE AFFILIATE MARKETING? TAJEMSTVí úSPěCHU
08.07.2023